אחת הבעיות הנפוצות עמן מתמודדים אנשים רבים העוסקים בקידום אתר חנות, היא חוסר זמינות של מוצרים מסוימים. ואכן, נתונים שונים מצביעים על כך שכל מוצר חמישי המוצע באינטרנט אינו זמין. עם זאת, לעתים קשה לשלוט בכך, בעיקר כשמדובר באתרים גדולים המכילים אלפי מוצרים. כמו כן, מוצר שאינו זמין באתר עשוי לפגוע בחוויית הלקוח וכתוצאה מכך, להוביל לירידה בכמות ההמרות בפועל. 

כיצד חוסר זמינות של מוצר עשוי להשפיע על הלקוחות בפועל? ישנן שתי אופציות עיקריות:

  • במקרים מסוימים הלקוח יעדיף לצאת מהחנות ולעבור לחנות אחרת המציעה את אותו מוצר. כמו כן, לעתים חוויה זו עלולה לדכא את רוחו של הלקוח ולגרום לו לוותר לחלוטין על קניית המוצר. 
  • במקרים אחרים, הלקוח יישאר באתר ויחכה עד שהמוצר יהיה זמין, או יחפש מוצר אחר דומה העונה על ציפיותיו. 

בסופו של דבר, המטרה הכלכלית של כל אתר חנות היא למכור. במאמר זה נבחן איך ניתן להתמודד עם חוסר זמינות של מוצרים בעת קידום אתר חנות, מבלי לפגוע בעסק ובקידום האורגני שלו, וכיצד ניתן לנצל זאת בכדי לקדם מכירה של מוצרים אחרים באתר. 

גלו כמה כסף אתם עלולים להפסיד

לכל חנות מקוונת יש חוקים משלה. על מנת לדעת את היקף הבעיה ולהבין איך מחסור של מוצר מסוים עשוי להשפיע על ההכנסות העתידיות שלכם מהחנות, חשוב לבדוק את הסטטיסטיקות והנתונים באתר. באמצעות גוגל אנליטיקס תוכלו לקבל מידע על דף התצוגה של המוצר. אם אתם מעוניינים במידע מדויק יותר, תוכלו לשלוח את המידע פעם אחת בכל סשן על ידי שמירת קובץ Cookie ולבדוק האם המידע על זמינות המוצר כבר נשלח לגוגל אנליטיקס. אם אינכם יודעים כיצד לבצע זאת, רצוי להיעזר באיש מקצוע ספציפי המתמחה בכך. 

לאחר שתיישמו את המנגנון הנ”ל בדוח על המוצרים, תוכלו לראות איך מצב זה עשוי להשפיע על סיכויי המכירה שלכם. אם תוסיפו את המחיר של המוצר החסר ותכפילו אותו בשיעור ההמרה הממוצע, תגלו כמה כסף אתם עשויים להפסיד. במקביל, תוכלו לגלות כמה מבקרים ביקרו במוצר לא זמין ולבדוק אם הם בוחרים במוצר אחר במקום, ממתינים עד שאותו מוצר יהיה זמין (למשל, על ידי הפעלת התראת הזמינות) או יוצאים מהחנות מבלי לרכוש דבר. 

נניח שהחנות המקוונת שלכם מכילה 10,000 מוצרים. מאחר שמדובר בכמות מאוד גדולה של מוצרים, יש סיכוי שבערך 20% מהם יהיו לא זמינים לצמיתות או באופן זמני. לאורך המאמר נבחן מספר מקרים שונים ונראה כיצד ניתן להתמודד עם מחסור במוצרים בעת קידום אתר חנות, מבלי לפגוע בהיקף המכירות באתר ובקידום האורגני שלו. 

מוצר קיים שלא מביא תנועה – להשאיר או להסיר? 

בעלי חנויות מקוונות תוהים פעמים רבות מה כדאי לעשות עם מוצר מסוים שלא מעורר עניין מצד הלקוחות ולא מביא תנועה לאתר. שכן, אולי אין טעם להחזיק בחנות מוצרים שאינם פופולריים, גם אם הם זמינים? מנגד, רבים יאמרו לכם שאין טעם להתעסק עם זה, מה גם שאין לכך השפעה על הקידום האורגני של האתר. ובכן, מדובר בטעות גדולה. הרי אחת המטרות העיקריות של גוגל היא לספק למשתמש תוכן איכותי בתוצאות החיפוש. ואם רק תוכלו לסייע להם בכך על ידי אינדוקס חכם של הדפים באתר שלכם, סביר להניח שהוא יזכה לדירוג גבוה יותר ולתנועה גדולה של מבקרים.

וכאן נשאלת השאלה- האם ניתן לשלוט על המידע המאוחסן באינדקס של מנוע החיפוש בעת ניהול אתר חנות? ובכן, בדיוק בשביל כך קיים תקציב סריקה. על מנת לבצע זאת יש להשתמש בקובץ robots.txt הנמצא בתיקייה הראשית של האתר ולהגדיר אילו דפים באתר יש לסרוק. על מנת למנוע אינדוקס של דף מסוים במנועי החיפוש של האתר, יש להשתמש בתג- Noindex. איכות התכנים שמתווספת על ידי מנוע החיפוש ועדכניותם, משפיעים באופן משמעותי על הנראות והדירוג של האתר שלכם בתוצאות החיפוש. למרות שתקציב הסריקה אינו נחשב למדד דירוג, סביר להניח שהאתר שלכם לא יזכה לתנועה גדולה אם דפים מסוימים אינם מתווספים לאינדקס של מנועי החיפוש והמידע בתוצאות החיפוש אינו עדכני. 

אם לדוגמא, באתר שלכם קיימים 2000 עמודים חסרי ערך שאינם מועילים למשתמש והם עדיין מאונדקסים במנועי החיפוש, כדאי לשקול להסיר את המוצרים האלו הן מהאינדקס של מנועי החיפוש והן מהחנות עצמה. אז איך מומלץ לעשות זאת?

  • אם קיימים בחנות מוצרים דומים שיוצרים יותר תנועה והמרות, ניתן ליצור הפניית 301 לאותם מוצרים. 
  • אם אין בנמצא מוצרים המקבילים לאותו מוצר, יש להפנות את דף המשנה שהוסר לקטגוריה בה נמצא המוצר המקורי. 

אין תנועה אורגנית אך עדיין מבקרים בדפי המוצרים

מצב זה מעט מורכב. מדובר במוצרים לא זמינים שאינם מצויים בדפי המשנה, אך משתמשים מגיעים אליהם בכל זאת. כמו כן, סביר להניח שמדובר במוצרים פופולריים שנקנו בעבר על ידי גולשים רבים.

כך לדוגמא, אם יש ברשותכם חנות מקוונת המכילה כ-8000 דפי משנה, ניתן להחריג מוצרים לא זמינים מדפי הקטגוריות ולתת להם את המאפיינים- noindex, nofollow, באמצעות שימוש בקובץ robots.txt, בהנחה שלא קיימים כרגע מוצרים אחרים דומים בחנות שניתן להפנות אליהם. כך שניתן למצוא את המוצרים הלא זמינים רק בתוצאות החיפוש הפנימיות. כעת אתם ודאי שואלים את עצמכם כיצד פעולה זו עשויה לשפר את מדדי ה-seo באתר ולהביא לעלייה בתנועת הגולשים?

  • בעקבות פעולה זו אתר השירות צפוי להצטמצם באופן זמני, מאחר  שהכח שלו הופץ על ידי פחות דפי משנה.
  • מספר דפי המשנה ב- Google Bot שהיה צריך להוסיף לאינדקס הוגבל. 
  • משתמשים רבים לא אוהבים להיתקל במוצרים לא זמינים, כך שהסרת פריטים אלו מדפי הקטגוריות, מקלה באיזשהו אופן על חוויית המשתמש ומונעת מהם תחושת תסכול מסוימת.

דפים ממירים עם תעבורה חיצונית

במקרה זה, חשוב מאוד לשקול את אופן הפעולה, שכן החלטות שגויות עלולות להוביל לאובדן המרות ולתנועה מועטה לאתר. אם אתם עוסקים בנישה של קידום אתר חנות ויש לכם באתר מוצרים שמקודמים טוב בתוצאות החיפוש, אתם לא יכולים להרשות לעצמכם להסיר אותם ממנועי החיפוש, מאחר שפעולה זו עשויה להשפיע על הנראות של האתר כולו ולפגוע בדירוג האורגני שלו. לכן, במקרים אלו, יש לשקול לבצע הפנייה 301 למוצר דומה. עם זאת ,חשוב מאוד לבצע את ההפניה לדף מוצר שצפוי להישאר במלאי לאורך זמן, אחרת יהיה צורך בהפניות נוספות, דבר שעלול לפגוע משמעותית בחוויית המשתמש. לכן, לרוב רצוי לבצע הפניה אוטומטית לדף הקטגוריה של אותו מוצר, ליתר בטחון. 

עם זאת, על מנת לא לפגוע בחוויית המשתמש, חשוב לייצר איזושהי הודעה דינמית שתסביר מדוע הפניה זו בוצעה.  חרת הגולש עלול לא להבין מדוע הוא הועבר למוצר שונה מזה שביקש. במידה שתבחרו לא לנתב את דף המוצר לדף אחר, תופיע בפני הגולשים הודעת שגיאה (404). במקרה זה סביר להניח שהמשתמש יצא מהאתר באופן מידי ותתכן פגיעה בקישורים חיצוניים נוספים המובילים לאתר.  

ניהול אתר חנות באופן שיווקי – מוצרים שחסרים באתר באופן זמני

במקרה זה, גם אם ידוע לכם מראש מתי המוצר צפוי לשוב למדפים, כדאי לכם לפתור את בעיית חוסר הזמינות בדרך שיווקית. כך לדוגמא, ניתן לציין בדף המוצר כי הוא אינו זמין באופן זמני ולהוסיף אלמנט של שעון  שסופר את הזמן לאחור, עם אפשרות להשאיר פרטים כאשר המוצר חוזר למלאי ולהזמין אותו מראש. כמו כן, ניתן להציע לגולשים הנחה מסוימת על המוצר בשל זמן ההמתנה הממושך. מדובר בטכניקת שיווק מוצלחת במיוחד שתסייע לכם לרכוש את אמון הגולשים מחדש.

קטגוריות ומוצרים עונתיים

כשאתם מטפלים במוצרים עונתיים, חשוב להתייחס לא רק למוצרים עצמם אלא גם לקטגוריות אליהן הם משתייכים. הסרת קטגוריה כמו- “מתנות לחג המולד” או מבצעי black Friday תהיה טעות, אף על פי שמדובר במוצרים שממירים רק פעם בשנה. מצד שני, במקום זאת ניתן לשנות את דפי המוצר כך שהם יוסבו למרכזי מידע. דרך זו תאפשר לכם לבנות נראות הדרגתית עבור קטגוריות אלו במנועי החיפוש, על מנת להחליף את תוכן העמוד לתוכן מכירתי בעת הצורך. יחד עם זאת, ניתוק הדף ממבנה התפריט גם לא יזיק. 

ומה לגבי מוצרים עונתיים? אם אתם לא יצרנים של קישוטי חג מולד ולא משווקים בובות של סנטה קלאוס או קישוטים אחרים לאורך כל השנה, ניתן להסתיר או להסיר את אותם מוצרים, מה גם שלא בטוח שהם יהיו זמינים בכלל שנה לאחר מכן. לכן, הסרה או הסתרה של מוצרים אלו עם הודעת 404 על ידי הפנייתם לדף הקטגוריה, תהיה הפתרון הטוב ביותר. 

מוצרים שאזלו ולא ידוע מתי יחזרו למלאי

קידום אתר חנות כרוך לעתים באי ודאויות, בעיקר כשמדובר בחנות גדולה המכילה אלפי דפי מוצרים. במקרים אלו רצוי להפנות את הלקוחות למוצרים דומים או לדף הקטגוריה של המוצר באופן זמני באמצעות הפנייה 302. הרי גם אם מוצר מסוים אינו זמין כרגע, תמיד ניתן לנצל את התעבורה שכבר קיימת באתר על מנת לגרום לגולש להתוודע למוצרים נוספים ולבצע רכישות באתר. כמו כן, באמצעות הפניה של הגולש למוצרים דומים, תוכלו לשמר את הערך האורגני של המוצר המקורי. פתרון נוסף הוא, להציג בדף המוצר המקורי תגית sold out ולהציג באותו דף מוצר חלופי דומה. 

לסיכום

קידום אתר חנות היא משימה מורכבת המצריכה לא מעט אסטרטגיה וחשיבה, בין אם מדובר ביצירת חוויית משתמש נוחה ואפקטיבית או בביצוע פעולות ממוקדות seo. 

אז אם אתם מתקשים לקדם את החנות המקוונת שלכם במנועי החיפוש ולא בטוחים כיצד מומלץ להתנהל כשמוצרים מסוימים אוזלים מהמלאי, נשמח לסייע לכם לקדם את האתר שלכם באופן האופטימלי, תוך שימוש באסטרטגיות קידום ספציפיות שיסייעו לכם להגדיל את התנועה לאתר ולשפר באופן ניכר את כמות הרכישות בו.