עולם הפיתוח בכלל ופיתוח אתרי אינטרנט בפרט הפך בשנים האחרונות לנגיש ואפקטיבי יותר לעסקים ופרטיים עולם חדש של תוכנות כשירותים (Saas), בענף בניית האתרים אפשר לראות כלים חזקים שהפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף של האינטרנט, Wix, ג׳ומלה, מג׳נטו, שופיפיי וכמובן וורדפרס עם ווקומרס, חלקם שירותים עצמאיים וחלקם האחר מבוססים על קוד פתוח, בגזרת הקוד הפתוח התוסף, וורדפרס מובילה בפופלאריות והתוסף הפופולרי ביותר ללא ספק לאתרי וורדפרס הוא אלמנטור. 

מה זה אלמנטור

את אלמנטור לראשונה הכרנו בשנת 2017, התקנו אותו על אתר וורדפרס לנסיון וגילינו תוסף ויזואלי נח ודינאמי, כזה שמאפשר לבצע שינויים בתצורת העמוד בצורה קצת יותר קלה משאר התוספים, החוויה של אפשרויות הגרירה ושחרור של אלמנטים להגדרת עיצוב העמוד בתוך וורדפרס הפכה את משתמשי אלמנטור לבוני אתרים ״ברגע״ (בהמשך תבינו למה במרכאות). אז מה למעשה אלמנטור?

  • באמצעות אלמנטור תוכלו ״להשתלט״ על עיצוב פוסטים ודפים בצורה שדורסת את ערכת העיצוב Theme, ועדיין, מומלץ להשתמש בערכה Hello Theme מאת אלמנטור כדי להמנע מקונפליקטים.
  • תוסף אלמנטור מספק עבורכם ממשק עבודה נפרד על הפוסטים והדפים שלכם, כך שהעבודה לא מתבצעת בעורך הבלוקים גוטנברג שמגיע כברירת מחדל עם וורדפרס.
  • אין צורך לדעת – HTML/CSS/PHP ולהפגין כישורי קידוד מיוחדים כדי לשנות תוכן, אך נדרש ידע מקדים על מבנה עמוד אינטרנט כדי לבצע שינויים, ביצוע כל כל הפעולות באמצעות מתבצע הצורה פשוטה ואינטואיטיבית.
  • ניתן לראות את השינויים המתבצעים באתר תוך כדי, באופן מידי, בשיטה של- “מה שאתה רואים-זה- מה-שאתם-מקבלים”.
  • ניתן להשתמש באלמנטור על מנת לעצב מחדש את רב האלמנטים באתר הוורדפרס שלכם, בין אם מדובר בתוכן עצמו, בעמודים או בקטגוריות, ללא שום קשר לתבנית הוורדפרס בה אתם משתמשים. מה שמקל משמעותית על בניית אתרי ווקומרס.
  • והכי חשוב, אלמנטור מותאם לשימוש של וורדפרס עם ווקומרס, כך שניתן לעצב את אתר המכירות באופן דינאמי באמצעות הוידג’טים השונים של אלמנטור, מבלי שתיווצר התנגשות בין אלמנטור לתבנית של וורדפרס בה אתם משתמשים. 

בשורה התחתונה, נראה כי בעלי אתרים רבים משתמשים באלמנטור בתור אלטרנטיבה זולה ונוחה לבניית אתרים קטנים, שכן, נכון לכתיבת שורות אלו, יותר משלושה מיליון אתרי וורדפרס משתמשים באלמנטור. כך שבמבחן הפופולריות, אלמנטור אכן  מוכיח את עצמו כתוסף מוביל ואפקטיבי לצורך בניית ועיצוב אתרים תוכן וסחר ווקומרס. אלמנטור מאפשר לכם ליצור ולבצע שינויים קלים גם אם אינכם בעלי מקצוע ואין לכם ניסיון בבניית אתרים. אתרי אלמנטור נמכרים בדרך כלל באמצעות ״פרילאנסרים״ מכוון והעבודה עם הממשק נוחה וזמינה (בדומה לwix) ולכן ההיצע גדול ואכן, עם המקצועיות מגיעות התוצאות ואנחנו מציעים שירות פיתוח אתרי אלמנטור ותחזוקה

מה קורה כשחנות הווקומרס שלך מייצרת את מרכז הרווח בפעילות הסחר המקוון? האם אלמנטור מתאים לאתרי ווקמרס?

כעת נבחן אחת אחת כמה מהתכונות המעניינות והחשובות ביותר של אלמנטור:

יתרונות פיתוח אתרים עם אלמנטור

כפי שצייתי, אלמנטור מצויד במספר אלמנטים שימושיים ואפקטיביים המאפשרים יצירת אתרים מהתבנית המקורית של אלמנטור:

  • ישנם 100+ אלמנטים ווידג’טים לבחירה- תמונות, כותרות, כפתורים, קרוסלות, המלצות, גלריות ועוד.
  • גרירה ושחרור של אלמנטים ממקום למקום- ניתן לקחת כל אלמנט ווידג’ט המצויים בסרגל הצד ולגרור אותם בפשטות ובנוחות למקומות שונים על פני הדף. 
  • ״מה שאתם רואים זה מה שאתם מקבלים״ – בניגוד לעבודה עם HTML או CSS, אין שוני בין המראה של הממשק עצמו למה שהגולשים באתר רואים בפועל (ברב הפעמים), כך שכבר בזמן העבודה ניתן להתרשם מהמראה הנוכחי של האתר בזמן אמת.
  • בניגוד להרבה תבניות חיצוניות חינמיות, אלמנטור מאפשר רספונסיביות מלאה, כך שניתן להתאים את האתר לנייד או לטאבלט בקלות.  בנוסף, פונקציה זו עשויה לסייע לכם משמעותית לצורך קידום אתרים. 
  • אלמנטור מכיל ספרייה של תבניות מוכנות מראש עבור אלמנטים שונים באתר כמו- דף הבית, אודות, פוסטים וכו’, כך שניתן לייבא עיצובים שונים ולערוך בהם שינויים במידת הצורך. נכון לכתיבת שורות אלו קיימות כ-150 עיצובים שונים לעמודים לשימוש בגרסה החינמית של אלמנטור ולמעלה מ-300 תבניות בגרסת הפרימיום. בנוסף, יש אפשרות לייצר תבניות ייחודיות משלכם ולשמור אותן לצורך שימוש חוזר עבור דפים אחרים באתר. 
  • אם יש לכם את גרסת הפרימיום של אלמנטור, תוכלו להשתמש בבונה התבניות של אלמנטור וליצור תבנית ספציפית עבור כל סקשן או עמוד באתר שלכם, כמו- ארכיון הבלוג, תבנית עבור פוסט יחיד ועוד.
  • לבסוף, ישנו מודול חדש לגמרי של WooCommerce Builder שיסייע לכם רבות בעת בניית אתרי ווקומרס. אופציה זו דומה לבונה התבניות של אלמנטור, אך בנוסף היא מאפשרת לכם ליצור מחדש את כל דפי WooCommerce המוגדרים כברירת מחדל, כמו- דף מוצר יחיד או ארכיון המוצר. 

כפי שכבר ציינו קודם לכן, השימוש באלמנטור מאפשר לכם לשפר את הפונקציונליות של האתר שלכם באופן משמעותי, כך שניתן לבנות ולעצב אלמנטים שונים באתר, לבצע התאמה בין כל רכיבי האתר השונים ולראות את התוצאה בזמן אמת. האפשרות ליצור תצוגה מקדימה של האתר בזמן אמת, מאפשרת לכם לעבוד על האתר בנוחות ובקלות מבלי לתהות כיצד הוא ייראה בעת הפרסום, זאת בניגוד לדפי וורדפרס מקוריים שתלויים לרוב בתבנית האתר של וורדפרס. 

אז מה ניתן לעשות באמצעות אלמנטור? ראשית, אלמנטור מציב בפניכם למעלה מ-90 רכיבי תוכן ואלמנטים שונים הניתנים למיקום בכל אזור באתר, באמצעות שחרור וגרירה. מרכיבים אלו כוללים בין השאר- כותרות, תמונות, פסקאות טקסט, סרטונים, לחצנים, אייקונים, תמונות וקרוסלות, המלצות, אפשרויות שיתוף במדיה החברתית, shortcodes ועוד. מלבד זאת, תוכלו גם להשתמש בשאר הווידג’טים שכבר מוטמעים באתר הוורדפרס שלכם.  

מעבר לכך, אלמנטור מאפשר לכם גישה להגדרות התצוגה של כל אלמנט באתר, כך שניתן לשנות את הרקע, השוליים, הצבעים, הגופנים וכך הלאה וליצור עיצוב ייחודי בהתאמה אישית. אפשרויות אלו עשויות לסייע לכם משמעותית בעת בניית אתרי ווקומרס, כך שתוכלו ליצור עבור הלקוחות שלכם חנות מעוצבת ונחה לשימוש. בנוסף, אם אתם מעוניינים לבטל אלמנט מסוים או לבצע תיקונים שונים, ניתן לחזור לגרסה הקודמת של הדף, באמצעות שדה ההיסטוריה המאפשר גישה מלאה לכל הגרסאות של אותו דף. 

לבסוף, אלמנטור מאפשר לכם שליטה מלאה על נראות הדף בכל המכשירים השונים, בין אם מדובר במחשב שולחני, בטאבלט או בנייד.  באמצעות  הקשה על שדה הרספונסיביות הממוקם בתחתית סרגל הכלים של אלמנטור, תוכלו לעבור הלוך ושוב בין המכשירים השונים ולבצע את ההתאמות הדרושות על מנת שהדף שלכם יראה מושלם בכל מכשיר.  

העלות של אלמנטור

טוב, אז כמו כל תוסף, גם לאלמנטור יש גרסת pro  בתשלום המכילה סט נוסף של אלמנטים ואפשרויות. עם זאת, במקרים רבים, ניתן  להסתפק בגרסה החינמית של אלמנטור על מנת להנות מרוב התכונות המופלאות של התוסף הזה. כמו כן, אלמנטור זמין להורדה דרך מאגר התוספים של וורדפרס, כך שניתן להתקין אותו ולהשתמש בו בקלות, מבלי לבצע הרשמה מיוחדת מחוץ לאתר.  

אך אם כבר הזכרנו את אלמנטור פרו, מן הראוי שנציין כמה תכונות חשובות שהוא מציע, המותאמות במיוחד עבור משתמשים בעלי צרכים מתקדמים יותר:

  • תוספת של 50 רכיבי תוכן ואלמנטים, מעבר למרכיבים הבסיסיים המצויים בגרסה החינמית של התוסף.
  • למעלה מ-300 תבניות מעוצבות לשימוש חופשי עבור הדפים השונים באתר.
  • בונה תבניות המאפשר לכם ליצור תבנית קבועה עבור אזורים ועמודים שונים באתר, בין אם מדובר ב-header בפוטר, או בתבנית אחידה עבור פוסטים. 
  • בונה תבניות  ייחודי עבור ווקומרס המאפשר לכם לבנות מחדש את דפי המוצר שלכם בעת בניית אתרי ווקומרס. 
  • עיצוב פופאפים המשלבים טופס הצטרפות לאתר ולרשימת תפוצה, או מידע לגבי מבצע/הנחה באתר. 
  •  עיצוב טפסים שונים למטרות שונות.
  • ניתן לייצר וידג’טים גלובליים ולאחר מכן לעשות בהם שימוש חוזר באזורים שונים באתר.
  • הוספת קוד CSS  מותאם אישית עבור כל בלוק באלמנטור.
  • ניתן לפרוס אלמנטים שונים של אלמנטור בסרגל הצד ובווידג’טים השונים. 

המחיר עבור אלמנטור פרו משתנה בהתאם לכמות האתרים הנדרשת, ומתחלק לשלוש רמות תשלום שונות- עבור אתר אחד, עבור 3 אתרים ומנוי רחב יותר המאפשר לכלול לא פחות מ-1000 אתרים. כמו כן, מדובר במנוי שנתי המתחדש מדי שנה וכולל תמיכה ועדכונים 24/7.

איך משתמשים באלמנטור?

כעת הגענו לחלק המעשי של הסקירה. אז איך ניתן להשתמש באלמנטור? ובכן, מאחר שמדובר בראש ובראשונה בתוסף של וורדפרס, יש להתקין אותו תחילה דרך מאגר התוספים של וורדפרס ולהפעיל את התוסף באופן ידני. לאחר מכן ניתן למלא את לוח ההגדרות של התוסף, או לגשת באופן ישיר לדף וורדפרס שאתם מעוניינים לערוך ולהקיש על האפשרות – ‘ערוך עם אלמנטור’.  לאחר מכן תוכלו לצפות בממשק המשתמש של אלמנטור ולעבוד על הרכיבים הבאים:

  1. דף העבודה המכונה גם- קאנבס, בו תוכלו לפרוס את הבלוקים השונים ולסדר אותם בהתאמה אישית.
  2. תוכלו לצפות בכל רכיבי התוכן הזמינים.
  3. ניתן לגשת להגדרות של אלמנטור (צבעים, גופנים וכן הלאה) ולשנות אותן בהתאם לרצונכם.
  4. ניתן לצפות בהגדרות הגלובליות של הדף עליו אתם עובדים ולהגדיר אותן מחדש, לפי הצורך. 
  5. צפייה בהיסטוריית הגרסאות של הדף ושחזור של הנעשה.
  6. רספונסיביות – ניתן לעבוד על העיצוב בהתאמה למכשירים השונים- נייד, טאבלט או מחשב נייח. מדובר בתכונה חשובה מאוד לצורך בניית אתרי ווקומרס, כך שתוכלו לבנות אתר חנות מותאם ומקודם בגוגל. 
  7. תצוגה מקדימה של השינויים שנוספו באתר.
  8. פרסום הדף.

מבנה עמוד אלמנטור

על מנת לבנות דף בסיסי עם אלמנטור, חשוב להבין בתחילה את המבנה ההיררכי שהתוסף מאפשר:

  • כל דף יכול לכלול מספר אזורים (סקשיינים)
  • כל אזור מכיל עמודה אחת או יותר (עמודות)
  • כל עמודה יכולה להכיל מספר רכיבי תוכן שונים (ווידג׳טים)
  • לבסוף, ניתן לעצב כל רכיב תוכן בנפרד (סגנון)

כדי להתחיל בעיצוב הדף יש באפשרותכם להוסיף תבנית מוכנה ששמרתם או תבנית מעוצבת מתוך מגוון התבניות החינמיות של אלמנטור, או להוסיף אזור ריק ולעצב אותו באופן חופשי, הפעולה שמתבצעת היא ייבוא של מספר סקשיינים (עמודות) בהתאם לתבנית שנבחרה, אופציה נוספת להתחיל היא להקים סקשיין חדש באמצעות כפתור הוספת הסקשיין בצורה אינטואיטיבית. 

בתוך האזור החדש תוכלו להוסיף עמודות חדשות ולאחר מכן למלא אותן באלמנטים ובווידג’טים שונים על ידי גרירה ושחרור של בלוקים ספציפיים המצויים בסרגל הצדדי. כמו כן, ניתן לסדר מחדש את האזורים השונים שכבר הגדרתם בדף באמצעות הזזה וגרירה של האלמנטים השונים ממקום למקום. ברגע שמיקמתם בלוק תוכן מסוים באחד האזורים, תוכלו לערוך אותו באופן חופשי באמצעות שלוש כרטיסיות המיועדות לכך- תוכן, סגנון ועריכה מתקדמת. כך שניתן לעבור שדה אחר שדה ולבצע את השינויים הנדרשים עד שהעמוד שלכם יהיה מוכן לגמרי.

בסך הכל אלמנטור הוא תוסף וורדפרס עם חזות פשוטה ואינטואיטיבי. ברגע שמבינים את היררכיית המבנה של הדפים ומתנסים באלמנטים השונים, ובמידה והמפתח שלכם הקים את העמוד בצורה מקובלת ולא באמצעות תלאים, שינויים במבנה עמוד של אתרי ווקומרס יכול להיות פשוט ומהנה ביותר. חשוב לזכור, אלמנטור משמש גם לפקודות יותר מתקדמות שאינן מתאימות למשתמשים מתחילים וחשוב לדעת להשתמש אחרת האתר שלכם יראה לא-כמו-שרציתם, דוגמא לפקודות כאלו תוכלו למצוא בטאב מתקדם:

  • Z-index – המאפשר לסדר את הרכיבים השונים באופן כזה שחלקם יופיעו קדימה וחלקם מאחור.
  • on-hover – התאמה אישית של מצב האלמנטים בריחוף, כך שניתן לשנות את המראה שלהם בהתאם למיקום הסמן.
  • קביעת מעברים בין החלקים השונים. (יכול ליצור בעיות תאימות תצוגה במובייל)
  • שוליים פנימיים / שוליים חיצוניים. (יכולים לייצר אי התאמות למובייל)

תבניות אלמנטור מוכנות מראש

כאמור, אלמנטור מכיל אלמנטים ופיצ’רים רבים שיוכלו לשמש בעת בניית אתרי ווקומרס או כל אתר אחר. עם זאת, לא כולם מכירים היטב את זרימת המשתמשים באתרים אינטרנט בצורה טכנית ומסוגלים לייצר עיצוב אתר אינטרנט לאתר נכון. במקרה והיינו דוברי שפה שקוראים משמאל לימין היה ניתן להיעזר בתבניות הרבות המוכנות לשימוש של אלמנטור – במקרה שלנו ועל אף שאלמנטור הם ישראלים שהתחילו עם POJO תבניות לישראלים, עדיין על מנת להשתמש בתבניות הללו יהיה עליכם להכיר ואפילו במעט את הפקודות המתקדמות של אלמנטור לצורך התאמת התצוגה. כמה תבניות יש? כשאני אומר, אני באמת מתכוון לכך, נכון לעכשיו בגרסה החינמית של אלמנטור יש למעלה מ-150 תבניות הזמינות לשימוש חופשי ובגרסת הפרו יש לא פחות מ-300 תבניות נוספות – *רגע* זה לא אומר שהן נראות כמו אתר החלומות שלכם, אבל זה כן אומר שהמרחק מבניית אתר מתקצר מאד ברגע שמשתמשים באלמנטור. כך שתקציב הוא לא היתרון היחידי, גם זמן הפיתוח הינו יתרון. 

ספריית התבניות של וורדפרס מכילה את כל סוגי הדפים הקיימים באתר, בין אם מדובר בדפי קשר, דפי אודות, דפי בית  או דפי נחיתה המיועדים לנישות שונות כמו- תיירות, מסעדנות וכו’. מעבר לכך, תבניות אלו ניתנות לשינוי, כך שניתן לייבא אותן לאתר ולערוך אותן באופן חופשי באמצעות הוספה ועריכה של הווידג’טים השונים, עד לקבלת התוצאה הטובה ביותר. לבסוף, ניתן לשמור כל אחד מהדפים שלכם כתבנית בפני עצמה ולאחר מכן להשתמש בה בדף אחר, או לשתף אותה עם הקהילה באופן ציבורי באינטרנט. תבניות לעמודי מוצרים וארכיון מוצרים ווקומרס ניתן למצוא ברגע שמשלמים על הרחבת התוסף בתשלום – חבילת פרו.

למי כדאי להשתמש באלמנטור והאם הוא מתאים לצורך בניית אתרי ווקומרס?

אלמנטור נחשב לאחד מבוני הדפים הטובים ביותר ויכול לשמש לצורך עיצוב של סוגי אתרים שונים, בין אם מדובר באתר בלוג קטן או בניית אתרי ווקומרס, אלמנטור עשויה לשפר באופן ניכר את מהירות העבודה על האתר ולתרום לפונקציונליות שלו באמצעות שימוש בבונה התבניות של ווקומרס המאפשר לייצר דפי מוצר שונים בהתאמה אישית, כמו גם על ידי שימוש בווידג’טים שונים המותאמים ספציפית לאתרי מסחר אלקטרוני. 

מבין כל בוני העמודים הקיימים כיום בשוק, אלמנטור מציעה את הממשק הקליל והנח ביותר ומאפשרת לכם להנות ממבחר גדול של תכונות ופיצ’רים ללא תשלום. בסופו של דבר מדובר בפתרון המתאים ביותר עבור אנשים המעוניינים ליצור דפים עיצוביים וייחודיים בעצמם, ללא צורך בניסיון קודם בעיצוב או בכישורי קידוד, בין אם מדובר ב-HTML  או ב- CSS.

אלמנטור מספק עבורכם מאגר גדול במיוחד של פיצ’רים ואלמנטים כמו גם דרכי עריכה מגוונות, כך שניתן לפרוס את האלמנטים השונים בדרכים שונות ולבצע התאמה אישית של כל אלמנט ואלמנט המצוי בדף.  

אלמנטור – מסקנות ותובנות

אז האם אלמנטור טוב יותר מהמתחרים? ובכן, תלוי איך מסתכלים על זה. למרות שבשנים האחרונות נוצרו יותר ויותר תוספים המשמשים כבוני עמודים, Beaver Builder ו – Divi Builder עדיין נותרו שני המתחרים העיקריים של אלמנטור (ועדיין אלמנטור טוב משניהם לדעתי). חברות רבות המעוניינות בבניית אתרי ווקומרס ללא תקציב מקבלים מספק הפיתוח שלהם אתר אלמנטור. ובצדק, מדובר בבוני העמודים הפשוט האינטואיטיבי והקל ביותר לתפעול (למי שמבין). עם זאת, הבחירה בהקמת אתר אינטרנט עם בונה עמודים או באמצעות קוד, תלויה בסופו של דבר בהעדפה האישית של כל בונה אתרים, בתכונות הספציפיות הנדרשות לצורך בניית האתר ובתקציב הפרוייקט. 

חסרונות פיתוח אתרים עם אלמנטור

להגיד שיש חסרון באלמנטור זה נשמע מטורף, כי על פניו, התוסף גרם לעליה במספר האתרים בשוק, שידרג משמעותית את נראות האתרים הקיימים, הנגיש את האתרים לעידן המובייל, וחיזק את וורדפרס אהובתי במשחק, אבל עדיין, כן עדיין יש חסרונות

  • לעתים נוצר קושי לייצר עיצוב מותאם אישית עבור הקישורים השונים. שכן, לפעמים יש צורך להגדיר מחדש את ברירת המחדל של הטיפוגרפיה והגדרות הצבעים של אלמנטור.
  • אם אלמנט מסוים אינו מיושר בדף, לעתים קשה לאתר את ערך השוליים המדויק. לדוגמא- ייתכן שיש בלוק ראשי שבתוכו יש עמודה המכילה רכיב תוכן נוסף. לכל רכיב כזה יש הגדרות שוליים משלו, כך שקשה לייצר ערך שוליים מדויק עבור האזור כולו. 

מסקנה על אלמנטור

לסיום, אם אתם זקוקים לתוסף חינמי לבניית אתר ווקומרס או שאין לכם תקציב – אלמנטור הוא האופציה הטובה ביותר עבורכם. למרות שישנן חלופות אחרות בשוק לבוני עמודים חינמים כתוספים לוורדפרס, אלמנטור נחשב לבונה דפים אפקטיבי במיוחד המותאם לכל אחד ולכל אתר בין אם מדובר בהקמת בלוג, אתר עסקי גדול ועם הרחבת התוסף, כמובן שגם לצורך בניית אתרי ווקומרס. כמו כן, אם אתם חנות עם נפח פעילות גבוהה או כל אתר עם הכנסה משמעותית מהאתר, בהתאם לחסרונות הקיימים באלמנטור – אנחנו ממליצים עם פיתוח אתר אינטרנט בקוד עמיד ואופטימלי שיתמוך בכל צורך שיעלה.