אם אתם מתכננים לבנות  בקרוב אתר עבור העסק שלכם, סביר להניח שנתקלתם לא פעם במושג העונה לשם- אחסון אתרים. אז אם עדיין לא הבנתם מה זה אומר, החלטנו לעשות לכם מעט סדר בנושא ולחשוף את ההבדלים העיקריים בין אחסון אתר בשרת שיתופי לבין אחסון בשרת פרטי ((VPS.

הנושא של אחסון אתרים עשוי להישמע מעט מאיים עבור אנשים שאינם מתמצאים בטכנולוגיה, כך שרבים מתקשים להבין מה הכוונה, שלא לדבר על ההבדל בין סוגי האחסון השונים. במדריך זה ננסה לפשט עבורכם את המושג ‘אחסון אתרים’ ונסייע לכם לבחור את סוג האחסון המתאים ביותר לאתר שלכם. אבל לפני שנצלול לעומק, רצוי שנתמקד קודם בבסיס.

ישנם סוגים שונים של אחסון אתרים, אך במאמר זה נתמקד בשניים מהם- אחסון שיתופי ואחסון פרטי. 

אחסון שיתופי לעומת אחסון פרטי (VPS) בקצרה

שרת שיתופי הוא שרת החולק את המשאבים שלו יחד עם אתרים רבים נוספים, בין אם מדובר ברוחב הפס, נפח האחסון או משאבי הזיכרון. שרת VPS Virtual Private Server))  לעומת זאת, יוצר סביבה וירטואלית המחקה שרת ייעודי, כך שאתם מקבלים שרת ומשאבים משלכם בתוך סביבת אירוח משותפת.

ניתן להמשיל זאת לשכירת נכס פרטי לעומת שכירת חדר בבית משותף. כאשר אתם שוכרים חדר בבית משותף, יש לכם פינה מסוימת משלכם, אך היא מהווה חלק מחלל משותף, גדול יותר.  אותו דבר לגבי אחסון אתרים בשרת שיתופי- אחסון זה מאפשר לכם ”לחלוק” שטח בשרת יחד עם אתרים אחרים. 

אחסון בשרת שיתופי הוא הזול ביותר מבין כל סוגי האחסון. במקרים מסוימים ניתן להסתפק בו, אך כשמדובר באתרים גדולים יותר המכילים כמות מבקרים גדולה, רצוי לעשות שימוש בשרת VPS. 

אז אם אמרנו ששרת שיתופי הוא כמו לשכור חדר בחלל משותף, הרי ששרת  VPSהוא כמו לשכור דירה שלמה. כאן כבר יש ברשותכם יותר חדרים ויותר מקום. כמו כן, התשלום עליה יקר יותר. עם זאת, יש בידיכם שליטה מלאה על המתרחש בדירה באופן בלעדי, מאחר שכולה עומדת לרשותכם. 

ככלל, אחסון בשרת שיתופי מיועד לאתרים סטטיים, או במילים אחרות- אתרים עם תוכן קבוע שאינו משתנה. בגדול, שרת שיתופי מיועד בעיקר עבור אתרים בסיסיים כמו בלוגים, או אתרי תדמית פשוטים. אמנם שרת זה לא יעניק לכם שפע של תכונות חשובות כמו- מהירות טעינה גבוהה או שכבות אבטחה רבות, אך שוב, כשמדובר באתרים קטנים ופשוטים, תוכלו להסתפק גם במשאבים הבסיסיים ביותר.

אחסון VPS לעומת זאת, הוא אידיאלי עבור אתרים של עסקים קטנים, חנויות מקוונות או אתרים אישיים גדולים יותר, כך שתוכלו להנות מתכונות מתקדמות ומביצועים טובים יותר. וכל זה בתמורה לעלות סבירה ביותר. כמו כן, אחסון VPS הוא הפתרון המתאים ביותר עבור בעלי אתרים שמעוניינים להרחיב את האתר שלהם בהמשך. תחשבו על זה כעל השקעה עתידית- הרי בסופו של דבר עדיף לכם לבחור בתוכנית שתואמת לשאיפות העתידיות שלכם ולא להסתפק בפתרון נקודתי שמשקף את הצרכים שלכם נכון לעכשיו. 

לאורך המאמר נסביר לכם על אחסון אתרים, נרחיב על ההבדלים העיקריים בין אחסון בשרת שיתופי לאחסון בשרת פרטי וננסה לבדוק איזה סוג אחסון רלוונטי יותר עבורכם- שיתופי או פרטי.  

1. אחסון בשרת שיתופי לעומת אחסון VPS

אמנם אחסון אתרים בשרת שיתופי הוא האופציה הזולה ביותר, אך אחסון VPS יספק לכם תמורה נהדרת עבור התשלום. לכן, אם אתם מתלבטים לגבי אחסון אתרים, חשוב שתמפו קודם לכן את הצרכים של האתר שלכם. לרוב, אחסון בשרת שיתופי יעיל בעיקר עבור אתרי אינטרנט בסיסיים. אך אם אתם מעוניינים להקים חנות מקוונת או אתר אחר שצפוי לגדול ולהתפתח עם הזמן, אחסון VPS  יהיה הרבה יותר רלוונטי עבורכם ויאפשר לכם ליצור אתר בעל ביצועים טובים יותר ובהתאמה אישית. 

יתרונות של שרת שיתופי:

  • האופציה הזולה ביותר מבין סוגי האחסון.
  • מיועד לבוני אתרים מתחילים או לאתרים קטנים ובסיסיים.
  • מספק ביצועים טובים באתרים סטטיים ובעלי תנועה נמוכה.

חסרונות של שרת שיתופי:

  • לא מכיל משאבים ייעודיים.
  • סיכוני אבטחה גבוהים יותר.
  • ביצועים נמוכים יותר עקב עומס של אתרים על אותו שרת.

יתרונות של שרת VPS:

  • תמורה מצוינת לתשלום.
  • מאפשר יותר שליטה והתאמה אישית.
  • מתאים עבור אתרים הצפויים להתרחב ולהתפתח בהמשך.

חסרונות של שרת VPS:

  • מעט יקר יותר משרת שיתופי.
  • דורש ידע טכני מסוים.
  • יש להגדיר מראש נפח אחסון ורוחב פס, בהתאם לצרכי האתר.

2. הקצאת משאבים

כל מכשיר בו אנו משתמשים צורך משאבים מסוימים. כך לדוגמא, התוכנית הסלולרית שלנו מגיעה עם מגבלה מוגדרת של שיחות, הודעות טקסט ונתונים. אותו דבר לגבי אחסון אתרים. רק שבמקרה הזה, המשאבים שלכם יהיו שטח אחסון וזיכרון. כפי שניתן להבין משמו- אחסון בשרת שיתופי, חולק משאבים יחד עם האתרים הנוספים המאוחסנים באותו שרת. כך שאם לדוגמא אתר מסוים משתמש ביותר מדי רוחב פס, שאר האתר מושפעים מכך. זה קצת כמו לרצות לבשל במטבח המשותף שלכם בשעה שכל הכיריים כבר תפוסות. 

אירוח VPS לעומת זאת, פחות מוגבל ומכיל כמות גדולה יותר של משאבים מאחר שהוא מאפשר לכם להחזיק בחלק גדול יותר מהשרת. מעבר לכך, שרת VPS  מאפשר לכם גישת שורש דרך סביבת השרת, כך שיש באפשרותכם להתקין תוכנה נוספת ולערוך כל קובץ בשרת. 

3. בטיחות ואבטחה

קודם כל, חשוב לנו להבהיר שלרוב, שרת שיתופי הוא בטוח מאוד לשימוש. שכן, ספקים רבים עושים לא מעט מאמצים על מנת לוודא את בטיחות השרת. עם זאת, מאחר ששרת שיתופי כולל אחסון אתרים נוספים, לא תמיד תהיה לכם שליטה על ביצועי השרת. כך לדוגמא- אם באתר מסוים המאוחסן באותו שרת קיימת פרצת אבטחה, כל שאר האתרים המאוחסנים בו חשופים לפגיעה. ניתן להמשיל זאת למגורים בבית משותף- אתם יכולים לנעול את דלת חדר השינה שלכם, אך אם אחד הדיירים משאיר את דלת הכניסה פתוחה, אתם עדיין תהיו בסיכון.

אחסון בשרת VPS לעומת זאת, מאובטח יותר. מאחר שאתם נמצאים בסביבה וירטואלית יחד עם משתמשי vps  אחרים, לכולם יש רמת אבטחה גבוהה יותר. ניתן לדמות זאת להתקנת טלוויזיה  ואזעקות במעגל סגור בדירה שלכם. הרי גם אם מישהו משאיר את הכניסה לדירה שלכם פתוחה, אין צורך להיכנס לפאניקה, הכל מתועד ומצולם בזמן אמת. 

4. ביצועים

גם אם האתר שלכם מצויד במשאבים אינסופיים וברמת אבטחה גבוהה במיוחד, בסופו של דבר הגולשים באתר מתרשמים בעיקר מרמת הביצועים של האתר, בין אם מדובר במהירות הטעינה של הדפים השונים או מאופן הניווט באתר. בשעה שאלמנטים כמו כמות רוחב הפס משתנים מתוכנית לתוכנית, הרי שמהירות הטעינה של האתר משתנה בהתאם לספק שתבחרו. 

מחקרים מראים שכמעט מחצית מכלל הגולשים באינטרנט מצפים שדפי האינטרנט בהם הם גולשים ייטענו תוך שתי שניות או פחות. לכן, חשוב מאוד לבחור באחסון אתר שיאפשר לכם להתמודד עם תנועה גדולה לאתר, מבלי להתפשר על מהירות הטעינה של הדפים השונים. מבחינה זו, אחסון אתרים בשרת VPS עדיף באופן ניכר על פני אחסון בשרת שיתופי, מאחר שהוא מצויד ברוחב פס גדול יותר ובמשאבים רבים המסוגלים להתמודד עם עלייה משמעותית בכמות הכניסות לאתר. שרת שיתופי לעומת זאת, מתאים בעיקר עבור אתרים קטנים ללא כמויות גדולות של מבקרים. עם זאת, ברגע שתחול עלייה משמעותית בכמות המבקרים, ביצועי האתר עלולים להיפגע עקב עומס יתר. 

5. אחסון אתרים – תצורה והתאמה אישית

תצורת האחסון שלכם, או במילים אחרות- הגדרת האחסון, בדרך כלל מתבצעת עבורכם באופן אוטומטי. כשמדובר בשרת שיתופי כל התצורה ממוינת לפי הספק שלכם, כך שאתם יכולים להמשיך הלאה ולהתעסק בעניינים אחרים הקשורים באתר. 

אחסון בשרת VPS לעומת זאת, הוא קצת יותר מורכב, שכן ישנם שני סוגים של אחסון :VPS  מנוהל ולא מנוהל. אחסון VPS מנוהל, די זהה מהבחינה הזו לאחסון בשרת שיתופי, מאחר שתהליך ההגדרה כבר בוצע עבורכם. אך אם אתם בוחרים להשתמש באחסון בשרת VPS לא מנוהל, יהיה עליכם לטפל בהגדרות האחסון בעצמכם, אם כי לרוב רק מפתחים ומומחים בבניית אתרים משתמשים באופציה הזאת. 

כשמדובר בהתאמה אישית, יש הבדל ברור בין שני סוגי האחסון. כדי לפשט זאת, נחזור לרגע  לתוכנית הנייד שלכם בתור דוגמא נוספת. בשעה שאחסון בשרת שיתופי מכיל מגבלות שאינן ניתנות לחריגה כמו- דקות שיחה וכמות נתונים, הרי שאחסון VPS מאפשר לכם לבצע התאמה אישית של התוכנית שלכם כך שתוכלו לשנות את המגבלות שלכם מחודש לחודש. לכן, אחסון בשרת VPS  יהיה הרבה יותר אפקטיבי עבורכם למקרה שתרצו לבצע התאמה אישית באתר שלכם, בייחוד אם אתם בוחרים באחסון VPS  מנוהל, כך שלא תצטרכו לטפל בהגדרות השונות בעצמכם. אפשרות זו תעניק לכם הרבה יותר גמישות ומרחב פעולה, לעומת אחסון אתרים בשרת שיתופי. 

6. מדרגיות

אם אתם מתלבטים בין אחסון אתרים שיתופי ל- אחסון VPS, חשוב שתגדירו קודם לכן מהן השאיפות שלכם לגבי האתר. אם מדובר באתר קטן שצפוי להכיל רק כמה מאות מבקרים בשבוע ואתם לא מתכננים להרחיב אותו בעתיד, נראה שאחסון שיתופי יכול להתאים לכם. לרוב, הבעיה מתחילה כשהאתר הולך וגדל. אם כמות המבקרים באתר הופכת ממאות לאלפי מבקרים בשבוע, דף הבית הנחמד שלכם, שהשקעתם שעות בעיצובו, עשוי להפוך להודעת שגיאה מאכזבת. 

אחסון VPS לעומת זאת, מכיל משאבים רבים יותר, כך שגם אם האתר שלכם צפוי להתרחב בהמשך, אין צורך לחשוש מפני פגיעה עתידית בביצועיו. בהנחה שיש לכם עסק קטן, תשלום של כמה דולרים נוספים בחודש בשלב זה, יעניק לכם מרחב פעולה וגמישות רבה במטרה להמשיך ולפתח את האתר שלכם כרצונכם. ניתן לדמות זאת למגורים בבית משותף. אם אתם לבדכם, סביר להניח שיהיה לכם מספיק מקום. אך שברגע שתחליטו לצרף בן זוג, העניינים יתחילו להיות צפופים מדי. 

אז כפי שכבר ציינו, כשזה נוגע להרחבת האתר, אחסון VPS לוקח בגדול. אמנם אחסון בשרת שיתופי יכול להתאים עבור אתרים אישיים קטנים או בלוגים, אך אם אתם מעוניינים להרחיב את האתר שלכם בהמשך מבלי שהוא יקרוס, אחסון VPS  הוא הפתרון האופטימלי עבורכם. 

7. אחסון בשרת שיתופי לעומת אחסון בשרת VPS – מסקנות

אז לאחר שהסברנו לכם לא מעט לגבי ההבדלים בין אחסון בשרת שיתופי לאחסון בשרת VPS , כעת יש בידיכם מספיק ידע על מנת להבין איזה סוג אחסון מתאים עבור כל אתר ומה יכול להיות רלוונטי יותר עבורכם. 

בעוד ששרת שיתופי עשוי להתאים יותר עבור אתרים קטנים כמו בלוגים או אתרי תדמית בסיסיים, אחסון VPS הוא הבחירה האידיאלית עבור אתרים גדולים יותר- כמו אתרי מסחר אלקטרוניים או אתרים עסקיים גדולים. אמנם אחסון VPS  יקר יותר לעומת אחסון שיתופי, אך הוא מאפשר הרבה יותר גמישות ביחס למגבלות המשאבים שלכם, כמו גם רמת בטיחות ואבטחה גבוהה יותר וביצועים משופרים. עם זאת, אחסון שיתופי לא אמור לפגוע ברמת הביצועים של האתר, כל עוד מדובר באתר קטן ובסיסי שמכיל כמות מבקרים קטנה יותר באופן יחסי. 

אם תשאלו אותנו, תמיד חשוב להשתמש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר כדי להבטיח שהאתר יציג את הביצועים האופטימליים. לכן, כשלקוחות מתייעצים אתנו לגבי אחסון אתרים, תמיד נמליץ להם על שימוש בשרת פרטי על פני שרת שיתופי, על מנת להבטיח שהאתר יתפקד באופן הטוב ביותר, בייחוד כשמדובר באתרים גדולים המתאפיינים בכמות משתמשים גדולה. עם זאת, נוכל גם להתאים עבורכם שרת שיתופי, במידת הצורך. 

אז אם אתם עדיין מתלבטים לגבי אחסון אתרים, נשמח לייעץ לכם ולעמוד לרשותכם בכל שאלה או בעיה. 

אחסון בשרת שיתופי לעומת אחסון בשרת VPS: שאלות נפוצות

מתי רצוי לעבור משרת שיתופי לשרת VPS?

אם יש לכם שרת שיתופי אך אתם מעוניינים להרחיב את האתר שלכם בהמשך, רצוי שתעברו לשרת VPS כמה שיותר מהר. אם אתם רואים שהאתר שלכם מתחיל לקבל אלפי מבקרים במקום מאות מבקרים בשבועיים, זה הזמן לעבור לשרת VPS.

מהו אחסון אתרים ייעודי?

אחסון ייעודי הוא המקום בו האתר שלכם מתארח בשרת שלו. אחסון זה נחשב לאחסון אתרים המקיף ביותר ומכיל תכונות רבות בהתאם. אם ניתן לדמות אחסון שיתופי לחדר משלכם ואחסון VPS לדירה, הרי שאחסון ייעודי הוא כמו בית פרטי.

מה ההבדל בין VPS  ל- VPN?

אמנם שני ראשי התיבות הללו נראים דומים, אך מדובר בשני מושגים שונים. המשמעות של VPS היא: שרת פרטי וירטואלי- שרת משותף בו אתם מאחסנים את האתר שלכם ביחד עם חומרה ותוכנה  נפרדות משלכם. VPN לעומת זאת, היא רשת פרטית וירטואלית, המאפשרת לכם לגלוש באינטרנט באופן אנונימי ממקומות שונים.