מה זה HTTP?

HTTP  מייצג פרוטוקול להעברת היפר טקסט. הכוונה היא להעברת דפי html של האתר שלנו, בין אם מדובר בתמונות, קבצי קול או סרטונים. פרוטוקול HTTP מספק תקשורת בין מערכות תקשורת שונות. כאשר המשתמש מבקש להיכנס לאתר כלשהו, שרת האינטרנט שולח את הנתונים המבוקשים למשתמש בצורה של דפי אינטרנט. כך שלמעשה, פרוטוקול HTTP מאפשר לנו להעביר את הנתונים מהשרת ישירות ללקוח. 

HTTP הוא פרוטוקול שכבת יישום הניצב מעל שכבת  TCPומספק מספר כללים סטנדרטיים עבור דפדפני אינטרנט ושרתים, במטרה לאפשר להם לתקשר ביניהם לצורך העברת מידע.

מה זה HTTPS?

HTTPS משמעותו-  .Hypertext Transfer Protocol Secure כלומר- פרוטוקול העברת נתונים מאובטח. HTTPS מאפשר העברת נתונים בצורה מוצפנת ומהווה למעשה גרסה מאובטחת של פרוטוקול HTTP. השימוש בפרוטוקול HTTPS נדרש בעיקר כשמדובר באתרים המצריכים שימוש במידע רגיש כמו חנויות מקוונות או אתרי בנקים והוא מהווה כלי חשוב לצורך תחזוקת אתרים. בדפדפנים מודרניים כגון – כרום, שני הפרוטוקולים – HTTP ו- HTTPS מסומנים באופן שונה. HTTPS  מספק הצפנה ומונע העברה של מידע לצד אחר באמצעות שימוש בפרוטוקול הצפנה בשם- Transport Layer Security הידוע בתור- שכבת SSL- Secure Sockets Layer. פרוטוקול זה משתמש במנגנון המכונה תשתית מפתחות ציבוריים אסימטריים, באמצעות שימוש בשני מפתחות שונים המפורטים להלן:

  • מפתח פרטי: מפתח זה זמין בשרת האינטרנט המנוהל על ידי הבעלים של האתר. תפקידו הוא לפענח את המידע המוצפן על ידי המפתח הציבורי.
  • מפתח ציבורי: מפתח זה זמין לכולם וממיר את הנתונים לצורה מוצפנת.

ההבדל העיקרי בין HTTP ל- HTTPS

ההבדל העיקרי בין HTTP ל-HTTPS  הוא של- HTTPSיש תעודתSSL , כך שמדובר בפרוטוקול מאובטח. כאמור, מדובר בתכונה חשובה לצורך תחזוקת אתרים, בייחוד כשמדובר באתרים המעבירים נתונים רגישים כמו כרטיסי אשראי. 

פרוטוקול SSL מצפין את הנתונים שהלקוח מעביר לשרת. כך שאם מישהו ינסה לגנוב את המידע המועבר בין הלקוח לשרת, אין באפשרותו לעשות זאת מאחר שהמידע מוצפן. כך שלמעשה, תעודת SSL מספקת תקשורת מאובטחת בין הלקוח לשרת. 

מה עדיף, HTTP או ?HTTPS

לפי המידע שסיפקנו לכם עד כה סביר להניח שהסקתם ש HTTPS עדיף על פני HTTP ומסייע טוב יותר עבור תחזוקת אתרים, מאחר שהוא מכיל תעודת אבטחה. עם זאת, כאשר מדובר באתרים רגילים שאינם מכילים חנות מקוונת  Uלא מצריכים הזנה של נתונים רגישים, ניתן בהחלט להסתפק ב- HTTP. עם זאת, HTTPS  מאפשר ביצועי  SEOטובים יותר. כך שאם אתם מעוניינים להשקיע יותר בקידום האורגני של האתר שלכם, רצוי שתבחרו ב-HTTPS, גם אם מדובר באתר פשוט יחסית.  

ביצועי HTTP לעומת HTTPS

HTTP מהיר יותר מ-HTTPS, שכן פרוטוקול SSL המצוי ב-HTTPS  מכביד על מהירות טעינת הדף, כך שהאתר נטען לאט יותר.

ההבדלים המרכזיים בין HTTP ל- HTTPS:

אז לאחר שהתמקדנו באלמנט האבטחה בתור ההבדל המרכזי בין HTTP ל-HTTPS, להלן סיכום של ההבדלים השונים בין שני הפרוטוקולים:

נוהל

HTTP  מייצג פרוטוקול להעברת היפרטקסט, בעוד HTTPS  מייצג גרסה מורחבת ומאובטחת של פרוטוקול HTTP.

אבטחה

פרוטוקול HTTP  אינו פרוטוקול מאובטח מכיוון שהוא אינו מכיל SSL (Secure Sockets Layer). כך שאם מדובר באתר המצריך שימוש והזנה של נתונים אישיים, קיים סיכוי שנתונים אלו יחשפו לצד שלישי. פרוטוקול HTTPS לעומת זאת, מכיל תעודת SSL הממירה את הנתונים לתצורה מוצפנת, כך שאין אפשרות לפענח אותם על ידי גורם חיצוני.

מספרי פורטים

כל יישום שמצוי באינטרנט ומספק לנו שירות כלשהו מצויד במספר פורט (ערוץ) משלו. כך לדוגמא, פרוטוקול HTTP מעביר נתונים לפורט מספר 80 ואילו HTTPS מעביר נתונים לפורט מספר 443. על פי תיעוד של מדען המחשב האנגלי טים ברנרס לי, “אם מספר הפורט לא צוין, הוא ייחשב כ-HTTP”. כאשר הוכרז 1340 RFC ( (Request For Comments, ה-IETF (Internet Task Force) סיפק עבור HTTP את פורט מספר 80. כאשר שוחרר RFC  החדש בשנת 1994, פורט מספר 443 הוקצה עבור HTTPS.

שכבות

אם אנחנו רוצים לרדת לרזולוציות מעמיקות יותר של תחזוקת אתרים, רצוי שנביט לרגע על ההבדלים בין אופן הפעולה של כל פרוטוקול. בעוד שפרוטוקול HTTP פועל על שכבת היישום, הרי שפרוטוקול HTTPS מתבסס על שכבת ההובלה, במטרה להעביר את הנתונים מהלקוח לשרת. מאחר ש-HTTPS  מתבסס על שכבת ההובלה, הרי שהוא עטוף בשכבת אבטחה ומאפשר העברת נתונים מוצפנת ובטוחה. 

תעודות SSL

כאמור, תעודת SSL מהווה כלי חשוב לצורך תחזוקת אתרים. אם אנחנו רוצים שלאתר האינטרנט שלנו יהיה פרוטוקול HTTPS, עלינו להתקין תעודת SSL חתומה. תעודות SSL יכולות להיות זמינות לשירות הן בחינם והן בתשלום, כך שניתן לבחור את אופי השירות בהתאם לצרכי העסק. ה-HTTP לעומת זאת אינו מכיל אישורי SSL, כך שהוא אינו מפענח את הנתונים באופן מוצפן והם נשלחים בצורה של טקסט רגיל.

ביצועי SEO

לרוב גוגל נותנת תיעדוף לאתרים המשתמשים ב-HTTPS, כך שאם אתם מעוניינים להשקיע יותר בקידום האתר שלכם ולהגיע לרמת חשיפה גבוהה יותר, רצוי שתשמשו ב-HTTPS ולא ב- HTTP.

עסקאות מקוונות

אם אתם מנהלים עסק מקוון המצריך הזנה של פרטים מצד הלקוחות, רצוי שתשתמשו ב-HTTPS. שימוש ב-HTTP  עלול למנוע מרוכשים פוטנציאליים לבצע עסקאות באתר שלכם מחשש שפרטיהם יגנבו. מה גם שכיום ישנה יותר מודעות מצד צרכנים לגבי הסכנות הטמונות ברכישה ברשת, כך שחשוב מאוד להקפיד על כך ולספק ללקוחות שלכם סביבת קנייה נוחה ומאובטחת.

אנחנו בוובאינסייד מקפידים על ביצוע תחזוקת אתרים מקיפה ונרחבת, תוך אחריות מוחלטת על כל היבטי האבטחה של האתר לרבות שימוש ב-HTTPS והטמעת תעודת SSL. כך שנשמח להקים עבורכם חנות מקוונת ומאובטחת בהתאמה אישית.