מטא-תיאור או מטא-דסקריפשן הוא מאפיין HTML המשמש לצורך תיאור עמוד כלשהו שמופיע באתר שלנו. עם זאת, תיאור זה אינו מופיע באתר עצמו, אלא בתוצאות החיפוש בגוגל בתור מלל מתחת לכותרת העמוד. למרות שהמטא-תיאור לא בהכרח משפיע על דירוג האתר בגוגל ומוצג בממוצע רק ב-37% מהמקרים, עדיין יש לו תפקיד חשוב בקידום וחשיפת האתר שלכם. שכן, הוא עשוי להשפיע על יחסי ההקלקה באתר CTR)), כך שגם אם הוא אינו משפיע על דירוג האתר באופן ישיר, יש לו השפעה לא מבוטלת על התנהגות הגולשים.

למה מטא-דסקריפשן עדיין חשוב?

כאשר גולשים נתקלים בתיאור מפתה בתוצאות החיפוש, יש סיכוי גבוה שהם יקליקו על הקישור המצורף ויבקרו באתר. מדובר בפעולה מאוד חשובה, למרות שגוגל מציגה תיאורי מטא רק  ב-37% מהמקרים. לדוגמא, אם הדף שלך מקבל 50,000 אלף כניסות בחודש, גוגל תציג מטא דיסקריפשן של התכנים 18,500 פעמים בממוצע. כך שבמקרה הזה שיעור הקליקים יגדל מ-4% ל-4.5% בלבד. כלומר, יתווספו לכם בממוצע 100 קליקים נוספים. 

אמנם אין צורך להיות אובססיביים לגבי תיאורי מטא ולהשקיע בכך שעות על גבי שעות, אך עדיין חשוב להקדיש בכך מעט מחשבה ולהתעכב לרגע על השאלות הבאות:

האם העמוד נועד להניע תנועה אורגנית?

האם אותו עמוד עשוי להיות משותף ברשתות החברתיות?

לגבי השאלה השנייה, ודאי תזדקקו להסבר קצר. כאשר דף משותף ברשתות החברתיות, הוא שואב את התיאור מ- Open Graph meta tags. אך אם לא הגדרתם תיאור של OG או טוויטר, המטא תיאור יופיע במקום. כך שאם אתם מתלבטים  איזה תג להגדיר, חשוב שתתמקדו ב- מטא-דיסקריפשן.

איך לכתוב מטא-תיאור?

1.הרחיבו את הכותרת שלכם

רצוי להתייחס לתיאור מטא בתור מרכיב שמשלים את הכותרת (הטייטל). בעוד הכותרת תפקידה לסכם את הדף באמצעות כמה מילות מפתח עיקריות המאפיינות את הנושא, המטא דיסקריפשן מאפשר להרחיב על כך עוד יותר. אמנם גם מטא תיאור מצריך שימוש בביטוי מפתח, עם זאת חשוב לשלב זאת יחד עם מסר ברור שיסקרן את הקורא ויפתה אותו “להקליק” ולבקר באתר שלכם.

2.התאימו את התיאור לכוונה של הגולש.

כאשר כותבים מטא דיסקריפשן חשוב לנסות להתחקות אחר כוונת הגולשים. במילים אחרות, מה רוב האנשים מקווים למצוא כשהם מקלידים מילת מפתח כלשהי?
האם הם מחפשים מידע?
האם הם רוצים לרכוש מוצרים?
האם הם מחפשים אתר ספציפי?
או שהם רוצים תשובה מהירה לשאלה?

מאחר שגוגל שואפת לספק את התוצאות הרלוונטיות ביותר עבור המחפשים, חשוב לבצע קודם לכן סקירה קצרה של הדפים המובילים באתר מבחינה אורגנית ולנסות לאתר את המכנה המשותף ביניהם. פעולה זו תסייע לכם לייעל את השימוש במטא דיסקריפשן ולהביא יותר גולשים לאתר.

3. השתמשו ב-Active voice במטא-דיסקריפשן

שימוש בקול פעיל ( active voice) עשוי לסייע לכם לייצר מטא תיאור מובן יותר הפונה באופן ישיר לגולשים. עם זאת, לעתים, כאשר במדובר בתיאורי מטא [ שמשמשים לצורך הגדרה של מושג מסוים, עדיף להשתמש דווקא בקול סביל. אך עדיין, ברוב המקרים עדיף להשתמש בגוף פעיל על מנת להשיג שיעור הקלקות גבוה יותר.

4. כתבו באופן תמציתי

בניגוד לתכנים רבים באתר שלכם, תיאורי מטא חייבים להיות קצרים ותמציתיים. חשוב לקחת בחשבון שלגולשים רבים אין יותר מדי סבלנות, כך שבמידה שהתיאור נחתך מעבר לאורך מסוים, הם יעדיפו לדלג עליו ולגלול מטה לעבר תוצאות אחרות. כרגע הגודל המומלץ עבור מטא דסקריפשן הוא 920 px שהם לערך 160 תווים בדסקטופ ו- 680 px בסלולר, כלומר- 120 תווים לערך. על מנת לוודא שאורך תיאור המטא תקין, רצוי להשתמש בכלים מסוימים כמו Yoast- תוסף seo בוורדפרס.

מאחר שיש שוני בין תצוגת התיאור בדסקטופ לפריסה שלו בנייד, רבים מתבלטים איזו אופטימיזציה לבצע. האם להתאים את הפריסה לאתר או לנייד? אז בין אם אתם עורכים אופטימיזציה לסלולר או לשולחן העבודה ומשתמשים לרוב בתיאורים ארוכים יותר עבור הדסקטופ, חשוב לוודא שהתיאור יהיה עד 75% מהפריסה המלאה, על מנת שיתאים גם למשתמשים בנייד.

פריסת מטא-תיאור

אם אתם משתמשים ב- CMS (מערכת לניהול תוכן) ניתן לבצע זאת בקלות. במערכות כמו- Wix, squarespace, shopify ניתן להקליד או להדביק את תיאור המטא שלכם בבקאנד ( ממשק הניהול).

איך לתעדף כתיבה ועריכה של מטא-דסקריפשן

לעתים רצוי להשתמש בתבנית מוכנה של מטא דיסקרפשן ולבצע בה התאמות ספציפיות עבור העמודים השונים. עם זאת, אין טעם לייצר תיאורי מטא עבור כל האתר. במקום זאת, רצוי להתמקד בדפים פופולריים המייצרים את מירב התנועה לאתר. בדפים אלו, בניגוד לאזורים אחרים באתר, המטא דסקריפשן אכן עשוי לחולל שינוי אמיתי ולהגדיל באופן משמעותי את שיעור ההקלות לאתר שלכם. 

מחשבה לסיכום

מטא דסקריפשן נחשב למושג מאוד בסיסי וחשוב בקרב אנשים שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם ה-SEO. ולמרבה המזל, מדובר בנושא מאוד פשוט להבנה, כך שקל ליישם אותו. וכמו שכבר הזכרנו, גם אם אין לו חשיבות מכרעת מבחינת הדירוג של גוגל, למטא דסקריפשן יש לא מעט השפעה על התנהגות הגולשים, כך שחשוב מאוד להקדיש  לכך מעט זמן ולנסות לייצר תיאורי מטא ממירים ככל האפשר.