ROI (החזר השקעה) הוא מונח עסקי לזיהוי תשואות פיננסיות. מנהלים מייחסים חשיבות גדולה להחזר השקעה, שכן מדובר במדד חשוב המשמש לצורך מדידת רווחיות החברה, החל מתשואה כספית ועד התייעלות כלכלית.

מה זה ROI 

כל הוצאה שיש לחברה ניתנת לחישוב במונחיROI . אך בעוד שחלק מההוצאות או הפעילויות, כגון רכישת ציוד או שיפור תנאי העובדים, לרוב לא מניבות החזר השקעה כספי, ישנן הוצאות רבות  התורמות להשקעה כוללת. לדוגמא – שכירת מעצב גרפי ליצירת מודעות, תשלום לצלם לצורך צילומי עובדים, שיפור אתר החברה. כל אלה יכולים להימדד במונחים של החזר השקעה. 

במקרים רבים משתמשים בהחזר השקעה כדי לחשב מה שווי ההשקעה. לדוגמא, משקיע ירצה לדעת את החזר ה- ROI הפוטנציאלי של השקעה לפני שהוא משקיע סכומים כלשהם בחברה מסוימת. חישוב ההשקעה הפוטנציאלית או ההחזר הכספי בפועל של החברה, כרוך בדרך כלל בחלוקת ההכנסה השנתית של החברה או בסכום ההשקעה המקורית או הנוכחית.

החזר ה- ROI משמש גם לצורך  “עלות הזדמנות”, או תשואה שהמשקיע ויתר עליה כדי להשקיע בחברה. אם בעל עסק היה משקיע את כספו במניות, הוא יכול היה לקבל תשואה שנתית של 5%. על ידי השקעת אותו כסף בחברה, בעלי המניות היו מצפים לראות תשואה דומה, אם לא גבוהה יותר, עבור הכסף שלהם.

חברות משתמשות לעתים בהחזר השקעה כדי למדוד את ההצלחה של פרויקט ספציפי. לדוגמא- אם בעל עסק משקיע כסף בקמפיין פרסומי, הוא ינתח את המכירות שמייצרת המודעה וישתמש במידע זה כדי לקבוע את החזר ה ROI . אם הכסף שנכנס עולה על הסכום שהוצא, ניתן להחשיב  זאת כהחזר השקעה מקובל.

בעת חישוב החזר ההשקעה השנתי, יש לאתר את ההחזר השנתי הממוצע על ההשקעה שנצבר במהלך תקופת ההשקעה. כך תוכלו להעריך עד כמה המיזם רווחי. החזר ROI שנתי יכול לסייע לכם לנתח ולהשוות את ביצועי ההשקעה שלכם בפרקי זמן ספציפיים.

נקודת מפתח: החזר ה-ROI מודד את הצמיחה או את אובדן הכספים שהושקעו במיזם עסקי.

למה ROI חשוב לעסק שלך?

רק עסקים חכמים המפקחים על החזר השקעה באופן עקבי שורדים לאורך זמן. אם אינכם רואים החזר השקעה אופטימלי על פרויקט מסוים, רצוי להפסיק להשקיע בו. ככל שתוציאו יותר כספים על פרויקטים לא מניבים, כך הרווחיות של העסק שלכם תלך ותרד.

נקודת המפתח: ההחזר על ההשקעה מאפשר לקצור את פירות ההשקעה שלכם או את היעדרם. לכן, חשוב מאוד לעקוב אחר מדד זה באופן רציף.

מה נחשב ל- ROI טוב?

  החזר ROI טוב תלוי בהשקעה. כאשר חברה מוציאה כסף על ציוד, למשל, ההחזר על ההשקעה הוא בפריון. לעומת זאת, הוצאות שיווק דורשות החזר השקעה במכירות. כך גם, ההחזר הצפוי  על השקעה באופטימיזציה של מנועי החיפוש שלכם יהיה שונה מההחזר הצפוי על השקעה במפעל חדש.


החזר ROI דו ספרתי הוא נהדר למתחילים, כך שאם אתם מזהים  ROIגבוה, רצוי לנתח את הממצאים שהובילו לכך ולשאוף להמשיך ולהגדיל את החזר ההשקעה ככל הניתן.
מעבר לכך, לפני שאתם נכנסים לפרויקט חדש ומוציאים הרבה כסף, חשוב לבדוק טוב את כל הנתונים ולנסות להעריך האם צפוי לכם החזר השקעה עתידי. חשוב לשקול זאת בזהירות ולא לבצע רכישות גדולות מדי, שכן סביר להניח שמישהו שמבטיח לכם את הירח לא בהכרח יביא לתשואות טובות. וזה מוביל אותנו לנושא הבא: בעיות בהשגת החזר ROI. 

נקודת המפתח: שימו לב למקום בו אתם משקיעים את כספכם. שקלו טוב האם ההשקעה תגדיל את רווחיות המיזם שלכם ותאפשר לכם להגיע ל- ROI גבוה יותר.

החזר השקעה- אתגרים וקשיים נפוצים

אמנם משקיעים רבים סבורים שהם יכולים לחזות החזר השקעה, אך לצערנו איש אינו יכול לראות את העתיד. אמנם ניתן לחשב ממוצעים בראיה רחבה, אך בסופו של דבר, רק השקעה מחושבת עשויה להניב תשואות חיוביות. השקעה עיוורת, ללא תחקיר מקדים והערכת נתונים, לא מומלצת בכל מצב, גם אם יש לכם אינטואיציה חיובית לגבי אותו פרויקט. 

לפני שמשקיעים בשותפים או בלקוחות חדשים, רצוי להיפגש איתם באופן אישי על מנת להכיר אותם טוב יותר ולהציג בפניהם את העסק. כמו כן, רצוי לברר כמה שיותר פרטים אודותיהם על מנת לוודא שלא מדובר במתחזים. שכן, כל אחד יכול לרשום עסק ולשכור שטח מסחרי, אך אין זה אומר שמדובר בשותף עסקי ראוי שיוכל להניב לכם החזר השקעה חיובי. מעבר לכך, חשוב לבדוק באופן מעמיק את ההיסטוריה הפיננסית של אותו עסק בו אתם מתכוונים להשקיע, במטרה להימנע מהפתעות לא נעימות בעתיד. 

נקודת המפתח: ביצוע  תחקיר מעמיק לפני הזרמת כסף למיזם עסקי, יגדיל את הסיכוי שלכם לממש את החזר ההשקעה.

מגבלות ה – ROI

חישוב ה-ROI שלכם יכול לסייע לכם לפתח ראייה פיננסית רחבה. אך לא תמיד ניתן למדוד את הצלחת העסק שלכם על בסיס ה-ROI. להלן שלוש מגבלות שיש לקחת בחשבון:

1. תזרים המזומנים של החברה שלכם אינו בא לידי ביטוי באופן ישיר בהחזר ההשקעה שלכם, כך שלעתים ההערכה בדבר מצבו הפיננסי של העסק לא תהיה מדויקת. 

2. כדי לבצע את ה-ROI  במדויק, יש לבצע בדיקה מוצקה של ההוצאות העתידיות של העסק. אם עדיין אין לכם הערכה מדויקת לגבי הוצאות עתידיות או שמדובר בסכומים לא יציבים הודות לשיעורי ריבית שעשויים להשתנות, ייתכן שהתחזית שלכם לגבי החזר ההשקעה לא תהיה מדויקת.

3. ROI מודד רק את ההצלחה הכספית של הפרויקט. כך לדוגמא, השקעה במחשבים וטכנולוגיה חדשה עבור העובדים שלכם עלולה להיות בעלת החזר השקעה שלילי, אך מנגד היא עשויה לשמח את העובדים שלכם ולעודד אותם להשקיע יותר בעבודה. כך שחשוב לקחת בחשבון שגם אם החזר ההשקעה הוא שלילי במובן הכספי, עדיין מדובר במהלך חיובי שכולל לא מעט יתרונות. 

נקודת מפתח: ROI מספק מידע ספציפי על פרויקט כזה או אחר, אך הוא לא תמיד מעיד על מצבה של החברה, כך שלעתים חישוב ה-ROI מכיל נתונים חלקיים בקשר למצבה הפיננסי של החברה.

יתרונות ה- ROI 

 בחינה מעמיקה של הרווחים שלכם ושל האופן בו ה-ROI משפיע על העסק שלכם, עשויה לסייע לכם לקבל את ההחלטות הנכונות עבור החברה שלכם. להלן שני יתרונות נוספים שחישוב ה-ROI שלכם מספק:

1. שימוש ב-ROI מאפשר לבעלי עסקים לעקוב ולנתח פרויקטים לטווח הקצר והארוך, כך שיש באפשרותכם להגדיר יעדים עתידיים בהסתמך על חישוב ה-ROI  שלכם ולמדוד באופן מפוכח את החזר ההשקעה. 

2. ROI מסייע לכם להעריך את הביצועים העסקיים של העסק שלכם. שכן, נתונים מדויקים על גובה החזר ההשקעה יסייעו לכם להעריך את אומדן הרווחים של העסק. 

נקודת מפתח: חישוב ROI יכול לעזור לכם לנתח את התזרימים הפיננסיים שלכם ובכך לקבל החלטות נכונות לגבי העסק שלכם.

 תמיד חשוב ללמוד מניסיון העבר

חישובי ROI לא מהווים כלי מדידה מדויק, אלא מספקים סוג של תחזית משוערת. כמובן שתחזיות מדויקות מהוות מדד טוב יותר, אך גם אם נבצע הערכת נתונים מעמיקה, סביר להניח שהחזר ההשקעה לא יהיה מדויק ב-100 אחוזים. עם זאת, הבנה מעמיקה של החזר ההשקעה בפרויקט או קמפיין שיווקי מסוים, צפויה לסייע לנו לזהות אסטרטגיות שיווק מוצלחות שישמשו אותנו בהמשך. שכן, חברות רבות משתמשות בהחזר השקעה כדי לזהות שיטות שיווק ופרסום המניבות את התשואה הגבוהה ביותר, בהתבסס על הצלחות קודמות. בדרך זו, ה- ROI משמש כאומדן להצלחה עתידית. 

נקודת מפתח: חישובי ROI  שימושיים מכיוון שהם מסייעים לנתח את ההתקדמות של העסק. ולמרות שבדרך כלל מדובר בחישובים אומדניים, לרוב יש ביכולתם לסייע לכם לקבל החלטות טובות יותר עבור העסק שלכם.