הביטוי ״DNS״ הוא ראשי התיבות של “Domain Name System” או בעברית “מערכת שמות  המתחם”. מערכת זו מאפשרת לנו להתחבר לאתרים באמצעות תרגום של כתובת ה-IP  של  השרת בו מאוחסן האתר לשם דומיין הניתן לקריאה. 

איך מערכת DNS עובדת?

האינטרנט מורכב מרשת מחשבים גדולה. לכל מכשיר המחובר לאינטרנט מוקצית כתובת IP ייחודית המסייעת למחשבים אחרים לזהות אותו. כתובת ה-IP היא מעין מחרוזת מספרים המופרדים על ידי נקודות הנראית כך 192.124.249.166. עכשיו, תארו לעצמכם שהייתם צריכים לזכור מחרוזות כל כך ארוכות של מספרים כדי לבקר באתרים המועדפים עליכם? אכן, מדובר במשימת זיכרון לא פשוטה. מה גם שבניגוד לשמות מילוליים, מספרים לא מסייעים לנו לייצר קשר אסוציאטיבי בין השם לאתר. שמות דומיינים בשפה האנגלית הומצאו במיוחד כדי לפתור בעיה זו, כך שבמקום לשנן רצף אין סופי של מספרים, יש לנו את האפשרות לבחור שמות מילוליים פשוטים באנגלית עבור האתר שלנו. 

מערכת DNS מתרגמת את שמות הדומיינים הללו לכתובות IP ומפנה את המכשיר למיקום הנכון. שם המתחם וכתובת ה- IP התואמת שלו נקראים “רשומת DNS”.  
נשמע קצת מורכב? הנה דרך פשוטה להבין כיצד פועל DNS בארבעה שלבים. נניח שתרצו לבקר באתר שלנו בכתובת www.webinside.co.il

1. פתחו את הדפדפן, הקלידו את כתובת האתר-www.webinside.co.il  והקישו על -Enter. לאחר מכן תתבצע סקירה מהירה במטרה לבדוק אם כבר ביקרת בעבר באתר שלנו. אם רשומות ה-DNS נמצאות במטמון של המחשב שלך, הבדיקה תבוטל ותועבר ישירות אל- www.webinside.co.il  

2. אם לא נמצאו רשומות DNS במטמון המחשב, תישלח שאילתא לשרת ה-DNS המקומי שלכם. בדרך כלל זהו השרת של ספק האינטרנט שלכם.

3. אם הרשומות אינן מאוחסנות במטמון בשרת המקומי, הבקשה מועברת למה שמכונה “שרת שורש (Root name server) לאיתור רשומות “DNS . שרתי שורש הם שרתים ייעודיים ברחבי העולם שאחראים על אחסון נתוני DNS ושמירה על פעולת המערכת בצורה חלקה. לאחר שנמצאה הרשומה בשרת  שורש, היא נשמרת  אוטומטית במטמון המחשב.

4. כעת, כאשר רשומות ה- DNS ממוקמות, ייפתח חיבור לשרת בו מאוחסן האתר ו- www.webinside.co.il  יופיע על גבי המסך שלך.

DNS מה זה בעצם?

האינטרנט מתקיים בזכות רשת של מחשבים הנקראים שרתים. שרת הוא סוג של מחשב בעל דרישות חומרה גבוהות יותר ביחס למחשב רגיל, המספק שירותים למחשבים אחרים. שרת שמות הוא סוג מיוחד של שרת השומר על כל רשומות ה- DNS שלכם ותפקידו לספק את פרטי ה- DNS שלכם לכל דורש. שרתי שמות מנוהלים בדרך כלל על ידי רשם שמות הדומיין שלכם או על ידי חברת אחסון האתרים שלכם.
לכל שרת שמות יש כתובת משלו והוא יכול לאחסן את הרשומות של אתרים רבים. לדוגמה, אם האתר שלך מתארח ב- Bluehost. שרת השמות המשמש לניהול הרשומות שלך יהיה על שרתי שמות עם כתובות שנראות כך:
NS1.bluehost.com
NS2.bluehost.com
NS3.bluehost.com

על כל דומיין לכלול שני שרתי שמות לפחות. שרת השמות הראשון הוא השרת הראשי. אם השרת הראשי אינו מגיב, שרת השמות המשני משמש לפתרון שם המתחם.
חלק מחברות אחסון האתרים שעובדות עם וורדפרס מאפשרות גם למשתמשים להשיג שרת שמות פרטיים משלהם.

כיצד לשנות את שרתי השמות שלך במערכת DNS?

היתרון הגדול ביותר של מערכת DNS הוא שהיא מאפשרת לבעלי אתרים לעבור לאחסון אתרים (שרת) אחר, מבלי לשנות את שמות הדומיינים שלהם.רשמי הדומיינים הטובים ביותר מספקים לרוב לבעלי הדומיינים כלים קלים לניהול שרתי השמות שלהם.

באופן אידיאלי, רצוי שהדומיין שלכם יהיה רשום אצל חברת אחסון האתרים שלכם. שימוש בספק אירוח משלך מבטל את העברת שם הדומיין או שינוי שרת שמות. אם שם הדומיין שלכם רשום אצל ספק אחד והאתר שלכם מתארח במקום אחר, ניתן לבצע הפניית DNS  ולקשר בין שם הדומיין לאחסון האתר.
לדוגמא, אם שם הדומיין שלכם רשום ב- Domain.com והאתר שלכם מתארח אצל אחת מחברות אחסון האתרים הפופולריות של וורדפרס, תוכלו לשנות בקלות את שרתי השמות שלכם.

מהי רשומת CNAME?

רשומת CNAME  היא רשומת DNS המאפשרת להוסיף שמות נוספים לדומיין הקיים במקום כתובת IP, כך ששני השמות מובילים בסופו של דבר לאותה כתובת. 

לדוגמה, נניח שאתם רוצה לוודא שהאתר שלכם הוא   example.com  אך יצרתם בנוסף סאב דומיין עם סיומת co.il . על מנת לוודא שהגולש יגיע בסופו של דבר לאתר הראשי עם סיומת com, יש באפשרותכם להגדיר רשומת CNAME, כך שכל מי יבקר ב-   example.co.ilיעבור אוטומטית ל- example.com. 

מהי רשומת MX?

רשומת MX הוא קיצור הרישום של מחליף הדואר. מדובר ברשומה במערכת DNS  המגדירה שרת דואר לטיפול בדוא”ל לשם דומיין מסוים. לדוגמא, על ידי הוספת רשומת MX שמספק Outlook.com עבור your-domain.com, כל דוא”ל שיתקבל על ידי your-domain.com יטופל באמצעות שרתי הדואר של Outlook.com .

מהי רשומת TXT?

רשומת TXT משמשת בעיקר לצורך מנגנוני אימות. לרוב נעשה בה שימוש לצרכי דוא”ל, על ידי הוספה של הרשומות  SPF (SENDER POLICY FRAMEWORK)  ו- DKIM (DOMAIN KEY IDENTIFIED MAIL) המאפשרות הוספת מנגנון הצפנה בדואר היוצא. תהליך זה משפר את יכולת העברת הדוא”ל שלכם, על ידי הוספת מנגנון אימות לשרת הדואר שלכם.

 DNS חינמי לעומת DNS בתשלום: מה ההבדל?

 שירותי DNS מאוחסנים על ידי ספקי האינטרנט, מה שעלול להפחית את מהירות הגלישה ורמת האבטחה באתר. זאת הסיבה שרוב האתרים משתמשים בשרתי DNS שמספקים חברת אחסון האתרים שלהם או רשם שמות הדומיין.  

ניתן גם להשתמש בספקי שירותי DNS חינמיים כמו cloudfare המציעה  DNSמהיר בחינם עם הגנה מוגבלת על חומת האש. אך לרוב, עסקים גדולים מעדיפים לרכוש  DNS בתשלום בכדי לקבל תכונות חכמות כמו זמן הפעלה של 100%, מהירויות בדיקה מהירות יותר, הפניית תנועה גיאוגרפית, DNS משני, אבטחה מוגברת ועוד.