ישנן סיבות רבות מדוע כדאי לכם להתקין תוספי וורדפרס באתר שלכם. למעשה, מדובר בהכרח. תוספים אלו מכילים פיצ’רים יעילים ונחוצים שיכולים לסייע לנו לשפר את הפונקציונליות של האתר באופן משמעותי ולייצר התאמה אישית לצרכי העסק ולגולשים המבקרים באתר. עם זאת, סביר להניח שאתם כבר יודעים ששימוש ביותר מדי תוספים עלול להזיק לאתר שלכם, בסופו של דבר.

קידום אתר חנות מצריך לרוב שימוש בתוספים רבים, דבר שעשוי לפגוע במידה מסוימת בתפעול האתר, מה גם שכיום ישנם למעלה מ-50,000 תוספים לבחירה, כך שקל להתפתות ולהוסיף לאתר תוספים רבים. 

מעבר לכך, נשאלת השאלה- מה הכוונה ליותר מדי תוספים? האם מדובר ב-10,20,30? ובכן, זה מאוד תלוי בגודל ובסוג האתר, כמו גם בסוג ספק האירוח בו אתם משתמשים. אך לפני שנדון במספרים עצמם, חשוב להסביר קודם לכן מהם הנזקים שיכולים להיגרם לאתר שלכם כתוצאה משימוש ביותר מדי תוספים. 

הבעיות שעלולות להיגרם באתר כתוצאה משימוש בתוספים רבים

כאמור, שימוש בתוספים רבים עלול לפגוע באתר שלכם.  עם זאת, אופן הפגיעה עשוי להשתנות בהתאם למרכיבים שונים, בין אם מדובר בסוג התוספים עצמם, באופן הקידוד שלהם או במצב הפעילות שלהם. שכן, לרוב, שימוש ביותר מדי תוספים עשוי להאט את האתר באופן משמעותי. 

ומכיוון ש-40% מהמבקרים נוטשים את האתר ברגע שהטעינה שלו נמשכת יותר משלוש שניות, חשוב מאוד להפעיל שיקול דעת לפני שמתקינים יותר מדי תוספים, גם אם חלק מהם נחוצים לצורך קידום אתר חנות ויכולים לסייע לכם לשפר את כמות החשיפות והכניסות לאתר. מעבר לכך, ישנם תוספים מסוימים שעלולים לפגוע בבטיחות האתר ולגרום לבעיות אבטחה. 

סוגייה מספר 1: בעיות אבטחה

אם האתר שלכם לא מאובטח, כל ההשקעה שלכם בבלוג או בחנות המקוונת שבניתם עלולה לרדת לטמיון. ואכן, יותר ויותר אתרים נפרצים על ידי האקרים מדי שנה. כך לדוגמא, בין שנת 2015 לשנת 2016 נרשמה עלייה של 32% בכמות האתרים הפרוצים. שלא לדבר על הזמן והכסף הרב שיש להשקיע על מנת לתקן את כל הנזקים שנגרמו לאתר ולתפעל אותו מחדש. 

לפחות 47% מכלל הפגיעות באתרי וורדפרס נובעות כתוצאה מנקודת תורפה של Cross Scripting (XSS). מצב זה מתרחש כאשר סקריפטים זדוניים מתווספים לקוד של התוסף. מעבר לכך, גם תוספים מיושנים עלולים להסב נזק לבטיחות האתר. כך לדוגמא, התוספים RevSlider, Gravity Forms ו- TimThumb מהווים 25% מכלל הפריצות לאתרים, שכן מדובר בפלאגינים מיושנים שלא עודכנו במשך זמן רב. ואם אתם עוסקים בשיווק דיגיטלי או בקידום אתר חנות, אתם ודאי יודעים שאתר פרוץ יכול לפגוע קשות במוניטין של המותג שלכם, כמו גם בפרטיות שלכם. עם זאת, חשוב לזכור שקיימים סיכונים כמעט בכל תוכנה שתבחרו להתקין, כך שלעתים אין לצפות זאת ראש.  

סוגיה 2: קריסת אתרים וחוסר אמינות

אפילו הפלאגינים הפופולריים ביותר של וורדפרס כמו WP Super Cache ו- W3 Total Cache עלולים לגרום לבעיות מסוימות באתר. חשוב להבין שוורדפרס היא פלטפורמה בקוד פתוח, כך שאנשים יכולים לבצע שינויים בפיצ’רים מסוימים בפלטפורמה ולשתף זאת יחד עם עוד משתמשים. זאת גם הסיבה שרוב התוספים בוורדפרס הם חינמיים. לכן, לעתים שימוש בתוספי קוד לא תקינים עלול לגרום לאתרים מסוימים לקרוס. כך שבמקרים מסוימים, גם תוספים מצוינים ואמינים המשמשים משתמשים רבים לצורך קידום אתר חנות, עלולים להיפגע כתוצאה מכך ולפגוע באופן משמעותי בביצועי האתר ובמהירות הטעינה שלו.

סוגיה מספר 3: ביצועים גרועים ומהירות טעינה איטית

מהירות טעינה גבוהה היא חיונית ביותר על מנת לשמור על כמות גבוהה של משתמשים באתר שלכם באופן קבוע ולסייע לצורך קידום אתר חנות. אך ככל שתתקינו יותר תוספים באתר, כך הוא יהיה איטי ומסורבל יותר. לכן, חשוב מדי פעם לבצע בדיקה מקיפה של האתר על מנת לנתח את  הביצועים שלו ולוודא כי הוא נטען במהירות הרצויה. 

תחשבו שכל תוסף שאתם מוסיפים לאתר שלכם מכיל קוד נוסף שמכביד על הדפדפן ומצריך עיבוד מחדש, מה שעלול להאט באופן ניכר את מהירות הטעינה של האתר. לכן, אתרים המכילים פחות תוספים נטענים לרוב מהר יותר. 

ועכשיו הגענו לשאלה החשובה מכל:  כמה תוספים יש להתקין כדי שהאתר יפעל כמו שצריך, ומה הכוונה ליותר מדי תוספים?

כמה תוספים זה יותר מדי?

כשמדברים על כמות גדולה מדי של תוספים, אין כוונה למספר ספציפי של תוספים, שכן זה תלוי במידה רבה בסוג האתר ובצרכים שלו ובסוג האירוח בו אתם משתמשים. כך לדוגמא, אם מדובר באירוח משותף או באתר קטן יחסית, אין צורך ביותר מחמישה תוספים. אך אם אתם משתמשים באירוח ענן, אירוח VPS  או שרת ייעודי תוכלו להוסיף עד 20 תוספים מבלי לגרום כל נזק לאתר. עם זאת, גם אם יש ברשותכם אתר גדול, רצוי לא לחרוג ממכסה של 20 תוספים. 

אז כפי שנהוג לומר, לעתים פחות זה יותר, אך גם כשמדובר בקידום אתר חנות, אין כללים נוקשים לגבי כמות התוספים באתר, שכן לעתים מתעורר צורך דחוף בתוסף מסוים שעשוי לשפר משמעותית תכונות קריטיות באתר. עם זאת, פעמים רבות אנחנו משתמשים בתוספים שלא באמת נחוצים לנו ופוגעים בתפעול האתר. לכן, חשוב שתעקבו אחר הטיפים הבאים כדי לצמצם את מספר התוספים באתר ובכך לשפר באופן משמעותי את ביצועיו. 

השתמשו רק בתוספים שאתם צריכים

בעוד שאתרי בלוג קטנים יכולים להסתדר עם כמות קטנה יחסית של תוספים, אתר גדול מצריך לעתים בסביבות 20 תוספים, בייחוד כשמדובר בחנות מקוונת גדולה או באתר עסקי גדול המכיל פיצ’רים רבים. לכן, חשוב תמיד לעבוד בצורה ממוקדת ולהתקין רק את התוספים שאתם באמת צריכים  כמו למשל- תוסף הדיוור- MailChimp או כלים אנליטיים כמו- Google Analytics. 

מעבר לכך, אם התקנתם תוספים שלא נמצאים בשימוש או שאינם חיוניים לפונקציונליות של האתר שלכם, רצוי להסיר אותם באופן מידי. כמו כן, חשוב מאוד לבדוק את התוספים השונים לפני ההתקנה על מנת להימנע מבעיות עתידיות. עם זאת, לפני שאתם מסירים תוסף כלשהו, חשוב מאוד להפעיל שיקול דעת ולוודא שהוא אכן לא נחוץ לכם. כך לדוגמא, רצוי לא למחוק תוספים שמשמשים לצורך חסימת תגובות ספאם, שכן מדובר בתוספים חשובים שיסייעו לאתר שלכם להיראות מקצועי יותר. עם זאת, מאחר שישנם כל כך הרבה תוספים לכל מטרה, חשוב לבצע סקירה מעמיקה של התוספים השונים ולבחור בתוסף הטוב והאמין ביותר. שכן, קידום אתר חנות מצריך לא מעט מחקר ובדיקה של פיצ’רים שונים, על מנת להבטיח שהאתר שלכם יתופעל ויקודם כמו שצריך.  

בנוסף, חשוב שתתקינו תוסף אבטחה שיסייע להגן על האתר שלכם מפני האקרים זדוניים. תוספים אלו עשויים לחסוך לכם מיליונים, שכן חברות גדולות משלמות בממוצע 4 מיליון דולר עבור כל מקרה של פריצה משמעותית לאתר. התוספים  All in One WP Security & Firewall ו- WPScan נחשבים תוספי אבטחה יעילים ואמינים שיסייעו לכם לשמור על בטיחות האתר. מעבר לכך, הטיפול בתוסף כזה או אחר לא מסתכם בהליך ההתקנה, שכן חשוב להמשיך ולעדכן את התוספים בעת הצורך על מנת לשמור על יעילותם. 

קידום אתר חנות יעיל- עדכנו פלאגינים קיימים כדי למנוע בעיות אבטחה בעתיד

לעתים קרובות מופיעים בדשבורד של האתר עדכונים שוטפים לתוספים. עדכונים אלו נועדו בין השאר על מנת לתקן פרצות אבטחה כאלה ואחרות. בשנת 2014 לדוגמא, יותר מ-50,000 אתרים נפרצו כתוצאה  מבאג שפגע בתוסף הדיוור הידוע- MailPoet. הבעיה נוצרה כתוצאה מבאג שאפשר להאקרים להעלות קבצים ישירות לשרת המשתמשים במטרה להשתלט על האתר כולו. לכן, בעת קידום אתר חנות חשוב לסרוק מדי פעם את לוח הבקרה באתר ולבדוק האם יש תוספים המצריכים עדכון.  כמו כן, הסרת תוספים לא פעילים מהאתר, תסייע לכם לשפר את רמת הבטיחות של האתר ולמנוע מקרים של פריצות עתידיות. 

הסירו תוספים לא פעילים מהאתר שלכם

האקרים יכולים להשתמש בתוספים לא פעילים כדי לקבל גישה לאתר שלכם. על מנת להסיר תוספים אלו יש להיכנס לקטגוריית התוספים בלוח הבקרה באתר. לאחר מכן, יש להסיר את ההתקנה של כל התוספים המסומנים כלא פעילים ולמחוק אותם יחד עם הקבצים שלהם.

התקינו רק תוספים מוכרים ואמינים

כחלק מהתהליך של קידום אתר חנות, יש לבצע בדיקה אמינה של כל התוספים והפיצ’רים השונים שמצויים באתר. לכן, לפני שאתם מוסיפים תוספים חדשים לאתר שלכם, חשוב לבצע מספר פעולות חשובות על מנת לוודא שהם תקינים ואמינים. ראשית, יש לבדוק מתי התוסף עודכן לאחרונה. חלק מהתוספים מתעדכנים מדי שבוע ואילו אחרים מתעדכנים לעתים רחוקות יותר. עם זאת, במידה שנתקלתם בתוסף שלא עודכן למעלה משנה, רצוי לא להתקין אותו. לרוב תוספים אלו מכילים אזהרה שהתוסף לא עודכן בשנה האחרונה, כך שאין צורך לחפש את תאריך העדכון האחרון. 

בנוסף, חשוב מאוד לבדוק את המספר הכולל של ההורדות והביקורות שיש לתוסף, שכן, לרוב רצוי להוריד תוספים פופולאריים בעלי למעלה מ-100,000 הורדות המכילים דירוג של 4 כוכבים ומעלה. מעבר לכך, חשוב לוודא שהתוספים השונים כוללים תמיכה טכנית או פורום המכיל שאלות ותשובות, למקרה שתיתקלו בבעיה מסוימת בעת השימוש בתוסף. ניתן לבדוק זאת באמצעות הצצה בתיאור התוסף.  

בנוסף, חשוב לבדוק את הקוד של התוסף לפני ההתקנה שלו על מנת לוודא שלא מדובר בתוסף כבד מדי שעלול לפגוע במהירות הטעינה של האתר. אם אין לכם זמן להתעסק בזה, לפחות תוודאו שהתוספים שאתם מעוניינים להוריד נוצרו על ידי מפתח אמין ובעל מוניטין. אך אם גם פעולה זו מורכבת מדי עבורכם, רצוי שתפנו למומחים המתמחים בתוספי וורדפרס, שיסייעו לכם לבחור בתוספים המתאימים ביותר עבור האתר שלכם. 

היעזרו במומחה לתוספי וורדפרס

בין אם אתם חדשים בוורדפרס או עוסקים בקידום אתר חנות וזקוקים לעזרה במציאת התוספים המתאימים ביותר לאתר שלכם, מומחה לתוספי וורדפרס יכול לסייע לכם ולספק לכם עזרה מקצועית, כדי לחסוך מכם טעויות יקרות בהמשך הדרך. בתור מומחים בפיתוח אתרי וורדפרס, אנו נשמח לעמוד לרשותכם בכל בעיה שוטפת בתחזוקת האתר, לסייע לכם לבחור בתוספים המתאימים ביותר עבורכם ולוודא כי האתר שלכם עובד בצורה הטובה ביותר. 

לסיכום

תוספי וורדפרס חיוניים לצורך בנייה ותחזוקה של אתר טוב ומצליח. עם זאת, התקנה של יותר מדי תוספים באתר עלולה לפגוע באופן משמעותי בביצועי האתר, בין אם מדובר בקצב טעינה איטי, פרצות אבטחה או קריסה טוטאלית של האתר. לכן, גם בעת קידום אתר חנות מצליח, רצוי לא להתקין יותר מ-20 תוספים. כמו כן, אם מדובר באתר קטן יותר בעל תקציב נמוך המתארח בענן משותף, יש להשתמש בכמות קטנה של תוספים, לרוב לא יותר מ-5. כמו כן, חשוב להשתמש רק בתוספים הרלוונטיים לאתר שלכם ולהקפיד לעדכן אותם באופן קבוע על מנת למנוע פרצות אבטחה באתר. בנוסף, חשוב להסיר תוספים לא פעילים ולהתקין רק תוספים מהימנים של מפתחים מוכרים ואמינים. 

לבסוף, אם אתם זקוקים לייעוץ או מתקשים להתקין תוספים מסוימים בעצמכם, תמיד כדאי להתייעץ עם מומחי  וורדפרס מנוסים שיוכלו לסייע לכם לבחור את התוספים האמינים והרלוונטיים ביותר עבור האתר שלכם. וזכרו, תוספים לא פעילים עלולים להוות סיכון רב לאתר שלכם ולגרום לפרצות אבטחה קשות. לכן, כשזה נוגע לבטיחות האתר שלכם, רצוי לא להתמהמה ולהסיר את כל התוספים המיותרים שעלולים לסכן אותו.