רוב הסיכויים שאתם קוראים את המאמר הזה בסלולרי שלכם. אך למרות הצמיחה העצומה בצריכת המכשירים הניידים, עדיין ישנם לא מעט אנשי מקצוע שמתמקדים בעיצוב ופיתוח עבור מחשבים שולחנים ומסכים גדולים ולא מתייחסים למאפיינים עיצוביים של מכשירים אחרים כמו טאבלט או מובייל. מעבר לחוויית גלישה טובה עבור הלקוחות שלכם, עיצוב מובייל פירסט חשוב גם לדירוג האתר שלכם בגוגל. כך שאם אתם שוחים בעולם הדיגיטל ומעודכנים בכל תזוזה של ה״אלגוריתם״  של גוגל, אתם ודאי יודעים שכיום גוגל מדרגת את הגרסה לסלולר של האתר כפרמטר מוביל, הראשון בחשיבות.

בפועל זה אומר שגוגל משתמשת בגרסת הנייד של העמוד לאינדוקס ודירוג כדי לעזור למשתמשים, בדגש על משתמשים במובייל, למצוא את מבוקשם. נסו לחשוב לרגע כמה חיפושים בגוגל אתם עורכים ביום דרך הסלולרי שלכם? סביר להניח שלא מעט. עיצוב מובייל פירסט יסייע לאתר שלכם להגיע לחשיפה גדולה יותר ולייצר חוויה טובה ומותאמת יותר עבור כל הגולשים. 

מה זה עיצוב מובייל פירסט?

מובייל פירסט היא אסטרטגיה עיצובית לפיה בעת יצירת אתר או אפליקציה, יש להתחיל בעיצוב ויצירת אבטיפוס ראשוני של המסך הקטן ביותר ולהתקדם בהדרגה לעבר מסכים גדולים יותר. כך שנוצרת התאמה בין חוויית המשתמש למכשיר בו הוא עושה שימוש.

המטרה של גישה זו היא לתעדף את ההיבטים החשובים ביותר באתר – התוכן והניווט, למסך קטן יותר.
עיצוב מובייל פירסט חורג מהאסתטיקה ומתייחס גם לתוכן ולקידום האתר ומתחשב בשיקולים טכניים המשפיעים על מהירות ההורדה. כל העיצוב והפריסה של האתר מבוססים על מתן חווית משתמש מעולה בסלולר, בין אם מדובר במהירות הורדה גבוהה, או תוכן מדיה עשיר, במטרה לשמור על קהל היעד ולאפשר לו לנווט באופן אינטואיטיבי ופשוט במסך הקטן.
באמצעות  שימוש בגישת מובייל פירסט, משתמשים מקבלים את המידע הדרוש להם מהר יותר. כמו כן, במידה שאתם אחראים על עיצוב האתר שלכם, גישה זו עשויה להקל עליכם, מאחר שעיצוב עבור מסכים קטנים נחשב מורכב. כך שהמעבר ההדרגתי למסכים גדולים עשוי להיות פשוט יותר עבורכם.

כאשר נוקטים בגישת עיצוב זו, רצוי לעבוד באופן ממוקד, לשמור על בהירות וחדות ולהסיר כמה שיותר “קישוטים” מיותרים שעשויים להכביד על ממשק המשתמש. כך תוכלו לשפר ולייעל את חווית המשתמש, מה שעשוי להשפיע בהמשך על הצלחת העסק.

מובייל פירסט הוא קונטנט פירסט

בעיצוב מובייל פירסט, התוכן עומד בראש סדר העדיפויות, מה שיוצר היררכיה של תוכן אטרקטיבי יותר עבור המשתמשים. שכן, כאשר יש להתחשב במגבלות מסוימות, מעצב חוויית המשתמש נדרש להסיר אלמנטים מיותרים ולהתמקד במרכיבים החיוניים בלבד. 

כמו כן, חשוב להביא בחשבון שלמשתמשים הסלולריים שמבקרים באתר שלכם יש לעתים צרכים אחרים מאשר לגולשים שעושים שימוש במחשב נייח רגיל. שכן, במקרים רבים משתמשי דסקטופ מחפשים מידע מעמיק וארוך יותר או תכונות נוספות שקשה יותר לעבד בנייד.

עיצוב לדסקטופ  נחשב לרוב “מרווח'” יותר וכולל הרבה יותר שימוש בשטח לבן (מרחב ללא אלמנטים) לעומת תפריטי יישומונים מתקפלים ( אקורדיונים) הנפוצים יותר באתרי מובייל. כך לדוגמא, בשולחן העבודה התמונות מוצגות בגודל מלא, בעוד שבסלולר הן מוצגות בגודל קטן יותר. אם יותר מ-60% מהתנועה לאתר שלכם מגיעה מהסלולר, יש להתאים את התצוגה החזותית והניווט באתר לגודל המסך הנייד באופן כזה שתתבצע אינטראקציה מתאימה עבור מסך מגע, על מנת להקל על חוויית השימוש של המשתמשים ולגרום להם לבקר באתר שלכם בתדירות גבוהה יותר. על מנת לבדוק את נתוני הגלישה לאתר שלכם באמצעות נייד, ניתן לבצע בדיקה בחשבון גוגל אנליטיקס תחת “קהל”-“נייד”-“סקירה כללית”.

מה ההבדל בין עיצוב רספונסיבי לעומת עיצוב מובייל פירסט 

רבים נוטים לחשוב שעיצוב רספונסיבי ועיצוב מובייל פירסט הם מושגים זהים. אך למעשה מדובר בשני מושגים שונים לחלוטין. בעוד שעיצוב מובייל פירסט מתחיל מעיצוב המסך הקטן ועובר בהדרגה למסכים גדולים יותר, הרי שעיצוב רספונסיבי מתחיל בדסקטופ. מתחילים ברזולוציה המרבית הנדרשת ואז יורדים בהדרגה למסך הקטן ביותר. למרות שהתוכן והפריסה בעיצוב רספונסיבי מותאמים גם לניידים ולטאבלטים, מהירות הניווט, התוכן וההורדה, מותאמים לצורת השימוש המסורתית באתר, כלומר- לדסקטופ.

הדרך הנכונה ביותר לעצב לסלולר

גישת מובייל פירסט כוללת מספר מאפיינים עיקרים:

גודל מסך

בעוד שלפי גישת העיצוב המסורתית יש להתחיל מגודל מסך רגיל ולהתכווץ בהדרגה למכנה המשותף הנמוך ביותר, (כלומר מסך הסלולר), עיצוב מובייל פירסט מתחיל במסך הקטן ביותר ועובר בהדרגה להיקפי מסך גדולים יותר. בימינו, כאשר יותר ויותר אנשים עושים שימוש בנייד לצורך חיפוש מידע, גם בקרב ארגונים עסקיים גדולים מייחסים חשיבות גדולה יותר למסך הקטן. כך שגם חברות גדולות עושות שימוש בשיטת המובייל פירסט לצורך עיצוב האתר.

מהירות

כאשר מתכננים את האתר באופן כזה שיותאם לסלולר, חשוב לזכור כי למכשיר שבידיכם אין יכולות עיבוד של מחשב נייד או דסקטופ. שכן, מהירות רשת נתונים אלחוטית היא לרוב איטית יותר.

ניווט

במכשירי סלולר הניווט חייב להיות קומפקטי וניתן להרחבה, ללא יותר מדי לחיצות או הקשות על המסך, במטרה להגיע מעמוד לעמוד. כמו כן, חשוב מאוד לבצע הפרדה בין רכיבי הניווט השונים  ולהימנע מתפריטי כותרת גדולים. להלן מספר עצות ניווט נוספות למחשבה:

  1. הפחיתו את מספר הדפים באתר שלכם.
  2. הוסיפו רכיב חיפוש משופר כדי שמשתמשים יוכלו למצוא את מבוקשם.
  3. הגדילו  את השטח הלבן על מנת שהאתר לא יראה צפוף ועמוס מדי.
  4. השתמשו בקווים נקיים ובגבולות רחבים.
  5. השתמש בגופן פשוט והגדילו אותו בהתאם.
  6. שמרו לכל היותר על שתי עמודות בסלולר.

ארכיטקטורה במובייל פירסט

ארכיטקטורת אתרים מתבצעת לרוב סביב תוכן האתר, במטרה להנגיש כמה שיותר את התכנים השונים באתר על ידי הוספת קישורים במקומות הנכונים. זאת בנוסף ליכולת  גלילה נוחה ומעבר מתת נושא אחד לשני. לכן, כאשר מתמקדים בעיצוב לסלולר, חשוב לבדוק את הקישורים השונים ולהשתמש בקריאה לפעולה ידידותית לסלולר כגון- הודעות טקסט ב SMS וצ’אט חי.

תוכן

התוכן שלכם הוא הסיבה העיקרית לכך שגולשים מבקרים באתר שלכם, בין אם מדובר בטקסטים שאתם מייצרים או בתכני מדיה שונים. כיום, כאשר רוב המשתמשים גולשים דרך הנייד, חשוב שתבצעו אופטימיזציה לתכנים שלכם כך שהם יותאמו באופן האופטימלי גם למסך הקטן. 

קריאה

כאשר המסך קטן יש למזער את המיתוג בהתאם. כמו כן, חשוב לייצר מיתוג עקבי ללא פשרות. בעת תכנון העיצוב עבור סלולר, וודאו שהמותג שלכם חזק ושמטרות החברה שלכם ברורות, כך שהגולשים יוכלו להגיע באופן נגיש ופשוט לתכנים בהם הם מעוניינים.

לקחת את ההובלה

עיצוב נכון לסלולר מהשלב הראשון ישפר משמעותית את תפיסת המותג שלכם ואת מעורבות המשתמשים באתר. המשמעויות של כך הן: חוויית לקוח חיובית יותר, אינטראקציה גדולה והרבה יותר לקוחות.