מהם פרמטרים של UTM וכיצד הם מועילים לשיווק הדיגיטלי שלך

פרמטרים או תגי UTM הם תגים שמוסיפים בסוף כתובת האתר (URL) כדי להתחקות אחר מקורות התנועה של הגולשים באתר. UTM  הם ראשי התיבות של “מודול המעקב של אורצ’ין” (Urchin Tracking Module), שכן הם הוצגו לראשונה על ידי חברת אורצ’ין, מחלוצות האנליזה בדיגיטל. אורצ’ין  נרכשה על ידי גוגל בשנת 2005 והפכה לגוגל אנליטיקס, אחד מהכלים הפופולריים ביותר שקיימים היום לניתוח והפקת דוחות מתקדמים ברשת.

כתובת של קמפיין או קוד מעקב מורכבים מכתובת אתר בסיסית ומחרוזת שאילתא. מחרוזת השאילתא היא בעצם תגי ה- UTM שאנו מוסיפים לכתובת ה- URL  על מנת  לעקוב אחר המאפיינים השונים של התנועה באתר. באמצעות הטמעת תגי UTM אנשי שיווק יכולים למדוד בצורה יעילה יותר את ביצועיהם ולהבין את ההתנהגויות וההעדפות המקוונות של המשתמשים. שימוש בתגי UTM  מאפשר לנו לייצר ניתוח איכותי יותר של תנועת הגולשים לאתר ולהבין אילו קמפיינים דיגיטליים אפקטיביים יותר עבורנו מבחינת תנועת הגולשים והחזר ההשקעה (ROI) ואילו מקורות לא תורמים במיוחד לחשיפה של האתר.
תגי UTM מכילים חמישה פרמטרים אפשריים: מקור הקמפיין, מדיום הקמפיין, שם הקמפיין, ביטוי המפתח ותוכן הקמפיין.

חשיבות השימוש בתגי UTM 

הגולשים באתר מגיעים ממקורות שונים, בין אם מדובר ברשתות החבריות, ניוזלטר, פרסום במדיה או באמצעות קידום ממומן. אם אתם משתמשים באחת מהאפשרויות שהזכרנו כעת לצורך הפקת לידים, רצוי שתבינו כיצד כל אופציה עשויה לתרום לתעבורת האתר שלכם.

אם אינכם  מוסיפים תגי UTM לערוצים ולקמפיינים שלכם, סביר להניח שלא תוכלו להבדיל בין מקורות התנועה שמפנים לאתר שלכם, מה שיקשה עליכם לעקוב אחר האפקטיביות של הקמפיינים השונים ולהבין אילו תכנים מעוררים יותר מעורבות בקרב הקהל שלכם. ללא ספק, מדובר בפרמטר חשוב לכל הדעות שעשוי לסייע לכם בכל הקשור להקצאת תקציבים עבור ערוצי המדיה השונים שברשותכם.

כיצד להגדיר תגי UTM כראוי

בעוד שרוב העוסקים בתחום של שיווק דיגיטלי מבינים את החשיבות של תגי UTM , לא פעם ניתן להבחין בנתוני קמפיין חסרים בגלל יישום לא תקין של פרמטרים אלו. לכן, על מנת לייצר ניתוח מקיף של הקמפיין, אנו ממליצים לכם ליישם את הכללים הבאים:

1. השתמשו בשמות עקביים

שמות כמו- מדיה, דוא”ל, חברתי ו-PPC ישמשו אתכם עבור קמפיינים המנותבים למדיה, דוא”ל, רשתות חברתיות ו-PPC בהתאמה. רצוי להשתמש בשם הקצר ביותר המתאר בבירור את ספק הפלטפורמה או הכלי המדובר. למשל- עבור פייסבוק ניתן להשתמש בקיצור-fb. גם עבור תיאור הקמפיין רצוי להשתמש בשם כמה שיותר קצר שמתאר את הקמפיין שלכם באופן תמציתי ומדויק.

2. השתמשו בשפה פשוטה

זכרו שהקהל שלכם רואה את הקודים בהם אתם משתמשים. לכן, חשוב להשתמש בשפה קלה להבנה, מבלי לחשוף מידע רגיש או קנייני של החברה שלכם. 

3. הקפידו על אופן האיות

תגי  UTMרגישים לאותיות רישיות (אותיות גדולות) ולכן עדיף שתעשו שימוש באותיות קטנות על מנת לוודא שאינכם מציגים מידע שווא. כך לדוגמא, רצוי לכתוב – facebook ולא -FACEBOOK. 

4. הכינו גיליון למעקב

רצוי לשמור את כל המידע במקור אמין אחד ולרכז בו את כל ההגדרות עבור הפרמטרים השונים. כמו כן, חשוב לתעד כיצד כל קוד מתקשר לקמפיין ספציפי, כך שלא תצטרכו לנחש מה המשמעות של כל קוד.

5. היו עקביים

הקפידו תמיד על תצורת UTM אחידה, כך שחברי הצוות שלכם יוכלו לעקוב אחר הקודים וההגדרות השונות וליישם אותם בקלות עבור כל קמפיין. 

איך לייצר תגי UTM במהירות

לאחר שהסברנו מהם תגי UTM ומדוע הם כל כך נחוצים, כעת הגיע הזמן לגלות איך ניתן לייצר אותם. הדרך הטובה ביותר לייצר תגי  UTMבאופן פשוט ושיטתי היא באמצעות  Google’s Campaign URL Builder. כל שדרוש הוא כתובת למעקב ופרמטר המקור הנדרש לקמפיין. בד”כ נמליץ להוסיף גם את המדיום, הקמפיין והשם, כדי להבדיל טוב יותר בין המרות הקמפיין. כמו כן, לעתים רצוי לציין בנוסף את ביטוי המפתח ואת תוכן הקמפיין, בהתאם לצרכים הספציפיים של כל קמפיין. לאחר שתוסיפו את כל הפרמטרים הרלוונטיים, גוגל תיצור עבורכם באופן אוטומטי כתובות אתרים עם התחביר הנכון. לאחר מכן ניתן להעתיק את הקישור שנוצר או להמיר אותו לקישור קצר יותר דרך bit.ly ולהוסיף אותו לכתובות האתר שלכם כדי לקבל את התוצאות הרצויות.

איך זה נראה בגוגל אנליטיקס?

היכנסו לגוגל אנליטיקס ותקישו על  Acquisition – All Traffic – Source/Medium על מנת לקבל את דוח ה Source\Medium ולבדוק שהמעקב אחר UTM פרוס כהלכה. הוספת “קמפיין” כממד משני תספק לכם בנוסף מידע מפורט יותר לצורך ניטור ביצועי הקמפיין.
מעבר לכך, חשוב מאוד למדוד ולעקוב במדויק אחר הוצאות השיווק הדיגיטלי שלכם בערוצים השונים ולבצע אופטימיזציה על מנת להגיע לביצועים הטובים ביותר. אם אתם ממלאים אחר ההוראות אך עדיין מתקשים לעקוב אחר התוצאות בגוגל אנליטיקס, אנחנו תמיד נשמח לעזור.