לא פעם נשאלת השאלה- כיצד ניתן ליצור התאמה בין אתרי אינטרנט שונים לבין כל כך הרבה סוגים וגדלים של מסכים? התשובה לכך מאוד פשוטה- עיצוב אתרים רספונסיבי, או בקיצור -RWD (responsive web design). 

מהו אתר רספונסיבי?

עיצוב אתרים רספונסיבי מאפשר לייצר התאמה בין הדפים והאלמנטים השונים המוצגים באתר לבין תצוגות מסך שונות, בין אם מדובר בדסקטופ, במחשב, בטאבלט או בטלפון הנייד שלכם. תהליך זה מתאפשר באמצעות קוד גמיש המכיל הגדרות תצוגה עבור מסכים שונים, בהתאם לפלטפורמה בה הגולש משתמש. בימינו, בניית אתרים לעסקים מחייבת שימוש בעיצוב רספונסיבי, מאחר שרוב הכניסות לאתרי האינטרנט מתבצעות באמצעות מכשיר הנייד. 

עיצוב אתרים רספונסיבי- איך זה עובד?

עיצוב אתרים רספונסיבי עובד באמצעות גיליונות סגנונות מדורגים ( (Cascading Style Sheets, או בקיצור -CSS, תוך שימוש בהגדרות שונות, במטרה לשרת מאפייני סגנון שונים בהתאם לגודל המסך, הכיוון, הרזולוציה, טווחי הצבעים השונים ומאפיינים אחרים של המכשיר בו הגולש עושה שימוש. 

האם האתר שלכם רספונסיבי?

תוכלו לבדוק בקלות אם אתר האינטרנט שלכם רספונסיבי באמצעות דפדפן האינטרנט שלכם.

  • פתחו את Google Chrome
  • עברו לאתר שלכם
  • הקישו Ctrl + Shift + I כדי לפתוח את Chrome DevTools 
  • לאחר מכן הקישו Ctrl + Shift + M כדי להחליף את סרגל הכלים של המכשיר.
  • הציגו את האתר שלכם מנקודת מבט של נייד, טאבלט או שולחן העבודה.

ניתן גם להשתמש בכלים חינמיים כמו- Google’s Mobile-Friendly Test כדי לראות אם הדפים באתר שלכם מותאמים לנייד. בניית אתרים לעסקים מאפשרת שימוש בשיטות נוספות על מנת לייצר אתרים ידידותיים לנייד, כמו עיצוב אדפטיבי לדוגמא. עם זאת, כיום עיצוב אתרים רספוניבי מאפשר התאמה הרבה יותר אפקטיבית עבור הנייד, לעומת שימוש בשיטות אחרות. 

בניית אתרים לעסקים – היתרונות של אתר רספונסיבי לעומת אתר מותאם למובייל

כפי שכבר הזכרנו קודם, ישנן דרכים נוספות ליצור אתר ידידותי לנייד מלבד שימוש בעיצוב אתרים רספונסיבי. גישה נוספת שהיתה נפוצה יותר בעבר, היא יצירת אתר מותאם למובייל. כלומר- בנוסף לאתר הרגיל של העסק, קיים אתר נפרד המותאם ספציפית לנייד. זאת בניגוד לאתר רספונסיבי,  המכיל קוד אחד המאפשר תצוגות מסך שונות בהתאם למכשירים השונים.

עם זאת, כיום, אתר רספונסיבי נחשב הרבה יותר חסכוני ויעיל לעומת אתר מותאם למובייל ומקל באופן משמעותי על חייהם של בעלי עסקים, מעצבים, משווקים, מפרסמים ומומחים העוסקים בנישה של בניית אתרים לעסקים. שכן, בניגוד לאתר מותאם למובייל הכרוך בעבודה רבה ובתחזוקה של מספר אתרים במקביל, אתר רספונסיבי פועל באמצעות ממשק אחד המאפשר הגדרת תצוגה מותאמת עבור מכשירים שונים.  

להלן מספר יתרונות נוספים של אתר רספונסיבי לעומת אתר מותאם למובייל:

  • קידום אתרים יעיל יותר- כיום, גוגל נותנת יותר עדיפות לאתרים רספונסיביים לעומת אתרים מותאמים למובייל, מאחר שמדובר באתרים פשוטים ואפקטיביים יותר, המשתמשים בפחות משאבים. כמו כן, מאחר שמדובר באתר אחד, לא קיימת בעיה של תכנים משוכפלים, זאת בניגוד לאתרים מותאמים למובייל המכילים פעמים רבות תכנים זהים המונעים קידום תקין בגוגל. 
  • אתר אחד המותאם למכשירים שונים: בין אם תצפו באתר מסוים באמצעות Imac בגודל 27 אינץ’ עם חיבור אלחוטי, או ממסך האנדרואיד שלכם, תצוגת האתר תוגדר באופן האופטימלי בהתאם למכשיר בו אתם משתמשים.
  • חסכון בעלויות: בניית אתרים לעסקים עשויה לכלול לא מעט הוצאות. עם זאת, אתר רספונסיבי נחשב חסכוני יותר לעומת אתר מותאם למובייל, שכן תחזוקה של אתר בודד מצריכה הרבה פחות הוצאות מאשר תפעול של מספר אתרים במקביל. 
  • עיצוב אופטימלי למכשיר:  באמצעות עיצוב אתרים רספונסיבי ,כל התמונות, הגופנים ושאר רכיבי ה-HTML באתר שלכם, עוברים התאמה ספציפית בהתאם לגודל המסך של המשתמש.
  • אין צורך בהפניות מחדש: בעוד שאתר מותאם למובייל משלב לעתים שימוש בהפניות מחדש כדי לשלוח את המשתמש לגרסה הנכונה של דף האינטרנט, אתר רספונסיבי מאפשר לגולש לגשת לתוכן האהוב עליו בצורה ישירה ומהירה. 

לסיכום

בניית אתרים לעסקים משלבת לא מעט מיומנויות והתאמות ספציפיות. בימינו, כאשר גולשים רבים משתמשים בנייד גם לצרכים מקצועיים, אתר רספונסיבי יספק לכם את המענה הטוב ביותר עבור העסק שלכם, כך שכבר מזמן לא מדובר רק בהמלצה. אז אם אתם זקוקים לאתר עסקי מותאם, נשמח לייעץ לכם בעניין ולפתח עבורכם אתר רספונסיבי וממיר שיאפשר לכם להשיג יותר ויותר לקוחות.